6. évforduló

Hat éves a TR.hu!

Az éves visszaemlékezéseket mindig az előző év elolvasásával kezdem, de ettől most két dolog miatt is eltekintek. Először, mert jól emlékszem az elmúlt évre, másodszor, mert a munkahelyemen írom ezeket a sorokat, ahol sajnos nincs internetes elérésem. :-(

Az elmúlt év eseménydús volt, némelyik alig érdemel különös figyelmet, van, amelyik nem kapott nagy publicitást, és van olyan, amit sikerként éltünk meg. Fussunk neki akkor.

A tavaly nyár szépen elindult, szerveződött egy siófoki tábor is, aminek a végkifejlete lett a TR.hu addigi közösségének lefalcolása egy másik oldalra.

Kevés publicitást kaptak az oldalon történt technikai fejlesztések, de ez az oldal működése szempontjából nem nagyon érzékelhető újdonságok. Volt olyan fejlesztés, ami a két TR.hu impresszumtag - Credo, Petúnia - kérésére készült, volt olyan, ami csak mint lehetőség próbáltam ki, és maradt, és volt olyan ami a webtechnika fejlődése tette szükségszerűvé. Az egyik fejlesztés során a statikus főoldalt dinamikus hírfeltöltő rendszerrel láttam el, ami egy szép feladat volt, de a végeredmény a különösen a TR Legend előtti időszakot jellemző, dömpingszerűen sok hír megjelenése a TR.hu-n. Ennek egy kicsit hátránya a hírek teljes megjelenése a főoldalon, ha az jó hosszúra sikeredett. Viszont a sok előnye ezt kellően ellensúlyozza. Egy jelszóval védett oldalon lehet menedzselni a híreket, ami a létrehozásból, a módosításból és a törlésből áll. Jogosultságnak megfelelően ezen kívül még jó hosszan lehet konfigurálni a rendszert, de ez már az én feladatom egyedül, a többiek feladata pedig a hírek feltöltése. - ugye Iron! - :-) A hírfeltöltő rendszer hozta magával a képek feltöltésének lehetőségét - amivel Petúnia nagy álma vált valóra -, ez technikailag nem volt nagy kunszt. Tavaly nyáron beüzemeltem egy RSS hírolvasó rendszert, ami a hírfeltöltő rendszerrel sajnos nem kompatibilis - bár van abban is RSS készítő modul, csak még nem ástam bele magamat -, így az február óta inkább csak pihen, de a technika adott. Az év elején elvállaltam egy fizetős site-építő munkát, ahol gyorsan - pár nap alatt - meg kellett tanulnom egy új webtechnikát, a DIV eljárást. Ezt használtam utána fel a TR.hu-nál, ami a száznál több oldalnál egy kicsit macerás volt, és még mindig lehetnek olyan oldalak, ahol nem az általam megálmodott kinézet fogadja a látogatókat. Viszont ezzel kisebb fájlméretűek lettek az oldalak, ami a betöltésnél és a tárkapacitás szempontjából érdekes, továbbá a Mozilla böngészőkben is kompatibilissé vált a TR.hu.

Visszatérő momentum volt télen a dizájncsere, amit üdvözöltetek, és tervezem majd az őszi dizájn elkészítését is. Belekóstoltam a Flash programozásba is, aminek hatására az álló logók elkezdtek mozogni, nagy örömötökre, és még vannak ötleteim ezen a vonalon is. :-) Persze a fejlesztések nem álltak meg, hiszen a TR.hu feladatának tűzte ki a látogatók igényeinek kielégítését, olyan oldal készítését, ami egyedivé teszi a weben, nem pedig unalmasan sablonossá.

Túljutva a technikai részleteken nézzük meg egy kicsit az oldal statisztikáit.
Az elmúlt egy év statisztikája szerint naponta átlagosan harminc-, negyven ezer találat volt, ami a Legend közeledtével sokszorosára növekedett (márciusban 68597, áprilisban 119614). A nyár a szokásos uborkaszezont hozta, és a játék kiadásának közeledte a TR.hu statisztikáiban is meglátszódik. A következő listában minden reklám nélkül láthatjátok az oldal főbb eredményeit. A május még nem végleges, hiszen 18-án készült az éves megemlékezés.

Már tavaly nyáron az E3 Los Angeles-i kiállításon betekintést nyerhetünk az új Tomb Raider részbe, mely a keresztségben a Legend nevet kapta. Akkor már láthattuk, nem egy gyenge, sivár, unalmas játékot fogunk kapni, de ezen kívül sokat nem tudtunk meg a részletekről. Ahogy szépen haladt a játék fejlesztése, egyre több információ látott napvilágot és egyre több kép jelent meg, néha napi-heti rendszerességgel. Gondoltam: a grafikai forradalom leginkább az XBOX360 változatra fog vonatkozni, de a végeredményt látva szerencsére ez nem igazodott be. De ne fussunk így előre. Egyre több videó jelent meg, fokozva a rajongók várakozását és egyre jobban ámultunk-bámultunk. A végén már annyi mindent tudtam a játékról, hogy a végigjátszás során úgy kellett vadásznom azokat a részeket, melyeket nem láttam álló- vagy mozgóképen. Nem sokkal a megjelenés előtt megjelent a Legend gépigénye, ami elsőre nem tűnt vészesnek, bár ugye a puding próbája az evés, így saját környezetben jobban meg tudja vizsgálni mindenki a gépigényét, mint csupán számok alapján. Ez persze nem vonatkozik a sok konzol változatra, hiszen ott a gépigény adott. Ha már szóba jött a konzol, érdemes megjegyezni azt a növekvő tendenciát, miszerint egyre jobban tolódik el a konzolok felé a játékok száma-, fejlettsége-, és úgy általában a szemlélet, de erre majd visszatérek később.

Kellemes érzés volt a Legend (PC) megvásárlása után, amikor betettem a gépembe - amit az Angel of Darkness előtt fejlesztettem, és ott a játékhoz direkt túl volt méretezve -, gyönyörűen futott reccenés-, hibák- és bugok észlelése nélkül. Érthetetlen is volt számomra a fórumon egyre növekvő hibák felsorolása, és ezeknek a hibakeresése. Iron haverom hívta fel erre a figyelmemet, és készítettem is egy külön topic-ot ezen hibák orvoslására. Ez persze nem a játék, hanem szinte a végtelen számú konfiguráció és azoknak a kompatibilitásbeli hibája. A Legend-del kapcsolatban a PC-s játékosok kicsit mellőzve érezhették magukat, mert míg páran a PS2 demot unásig végigtoltuk, addig a PC demo csak nem jelent meg, hiába jöttek a megjelenéséről a hírek. Végül nem sokkal a játék megjelenése előtt - a PS2 demo után két héttel - letölthettük a várva várt PC demot is. Meg kell jegyeznem: a PS2 demo/végleges játék, a konzol tudásbeli határát feszegette, így nem volt meglepő a PC-s változat szemet gyönyörködtető hatása. Azért kiemelném, hogy a PS2 2000 márciusában jelent meg, míg a konfigurációmat 2003-ban újítottam fel. Tényleg szép lett a játék, amikor megmutattam az öcsémnek a PS2 demot, meg is jegyezte, hogy már ideje volt változatniuk a fejlesztőknek. Végre oda került vissza a játék, ahonnan 2000-ben folyamatosan csúszott lefelé, azaz a csúcsra. Mind technikailag, mind játékélménybelileg, mint hangulatilag azt kaptam, amit már régóta vártam, és olyan élményt szerettem volna, hogy mikor egy jó kis pörgős akció-kalandjátékkal szeretnék játszani, akkor a Legend ugorjon be, amit meg is kaptam. Persze lehet túlzásba vittem az első pár hétben való legalább ötszöri végigjátszást, de csak így tudtam az összes apróságot felfedezni a játékban. Nemrégen csak azért vittem végig, hogy a szememet gyönyörködtessem. Ennek ellenére biztos vannak, akiknek nem tetszik a játék és bírálják valós, vagy vélt hibák miatt, de akkor ne játsszanak vele, ne haladjanak a korral, maradjanak meg a 2000-es grafikánál, biztos van értelme. Igaz, az a szép az emberiségben, hogy különbözőek vagyunk... :-)

Már pedzegettem a konzolok előretörését, így szerepeljen pár gondolat ebben a témában.
Nemrégen fejeződött be a 2006-os E3, aminek az egyik nagy szenzációja a Sony konferencia volt. Már tavaly láthattunk pár rendermúvit a PS3 erejét bemutatva, meg pár üres műanyag házat, mely a Sony következő generációs konzoljának a végleges változatát mutatta, illetve egy teljesen újragondolt kontrollert láthattunk. Az elmúlt egy év során annyit szidták a kontrollert, hogy egy szép mozdulattal kivágták az ablakon, és az idei konferencián mutatták be a tök ugyanúgy kinézőt, mint a Dual Shock II, csak a rezgést lecserélték a rádiós kommunikációra, illetve a Nintendo Revolution / Wii ötletét lenyúlva (?) mozgásalapú vezérlésre. Sok új és szép videót láttunk a konzolról, már csak a következő fél évet kell átvészelnünk valahogy. :-)

Miért is írtam a fentieket? Ugyebár nem csak én láttam a konferenciáról készült videót, hanem az öcsém is, akivel már a Commodore 64 óta űzzük a játékipart, jelenleg a Word of Warcraft online szerepjátékkal játszik már a magyarországi megjelenés óta. Sosem volt konzolja, mindig is PC-n játszott, a Legend demoja kapcsán adtam a kezébe először kontrollert - a kezdeti csetlések-botlások után 20 perccel már egész jól elboldogult Lara vezérlésével. Éppen a Rogue Troop játékot nyomtam a Slim PS2-n, amikor odaállt mellém és a következő párbeszéd játszódott le:

Tom: - Te, egész jó kis konzol lesz a PS3.
Hamster: - Aha.
Tom: - Egyre jobban gondolkozom egy PS3 vásárlásán.
Hamster: - He? (kontroller kézből kiesik...)

Utána már bővebben is beszéltünk erről és megtudtam, főleg azért gondolkozik rajta, mert míg a PC-t sok mindenre lehet használni, például játékra, addig az igazán játékra kitalált eszköz a konzol - most nevesítés nélkül, gyűjtőnévként szerepeltettem a konzolt, mint játékgépet. És ő csupán a PC-s alkatrészek árára gondolt elsősorban a döntése kapcsán, hiszen egy csúcs grafikus kártya árából ma kijön egy Xbox360 + PS2 konzol. Továbbá évekig elfelejthetjük a fejlesztést, no meg grafikailag felveszik a versenyt bármelyik PC-s konfigurációval. Most jöhetnek nekem azzal, hogy a PC fejlődik, a konzol pedig évekig nem, de elég szűk az a réteg, aki megteheti, hogy mindig a legújabb grafikus kártyája legyen és folyamatosan csúcsgrafikát élvezzen, míg a konzol akár már megjelenése napján képes a csúcsgrafikára, bár a kép teljessége érdekében le kell írnom: a játékfejlesztők csak évek alatt tanulják meg úgy programozni a gépet, hogy valós teljesítménye ténylegesen is megmutatkozzék.

Be is fejezem a konzolok futtatását, lesznek, akik nem értenek egyet velem, de nem csak én vélekedek így, gondoljunk az öcsémre, aki ős PC-s, mégis egy PS3 vételén gondolkozik, továbbá azon számtalan PC gamer rajongóra, akik már áttértek (Petúnia, prowler, jómagam), vagy áttérni terveznek konzolra (az ismerőseim közül MPaul, Akcy). Persze vannak, akik nem akarnak átállni, számukra van még létjogosultsága a PC-s játékok fejlesztésének, illetve az Xbox360, és PC átjárhatóságának.

Ha már a jövőről beszélünk, megosztanék pár gondolatot a Tomb Raider témakörben is.
A Legend a megjelenése óta az összesített angol lista első, és második helyén szerepel, mely sokunknak a szívét melengeti meg, hiszen ebből levonhatjuk, az EIDOS nem számította el magát, amikor a sorozat fejlesztőit a kétes sikert elért - ám általunk mégis szeretett - Angel of Darkness után a CORE Design-t lecserélték egy régi fejlesztőcsapatra, a Crystal Dynamics- re. Amikor ezt 2003 nyarán megtudtuk, csak sasoltunk még erősen forgattuk a szemünket, és már a sorozat tényleges befejezése lebegett a szemünk előtt. Szerencsére egy sikerjátékot kaptunk, amit elismert a szakma, a rajongói-, és játékos közösség. Ezt a sikerhullámot lovagolja meg az EIDOS, mert az E3 alatt jelentették be a további Legend átiratokat (Nintendo DS, Game Boy Advance, GameCube, Mobiltelefon), továbbá egyre több pletyka kering a lehetséges következő TR filmről. Első pletyka szerint Angelina Jolie elvállalta a főszerepet, majd nem sokkal később ezt jól megcáfolta. Elképzelhető, hogy a harmadik rész már csak "B" kategóriás lesz és kizárólag DVD forgalomban kerül ki, de ki tudja, idővel minden kiderül. :-)

Egy szónak is száz a vége, a következő egy év is ugyanolyan izgalmas lesz, mint az elmúlt év, miközben szépen lassan átléptünk a hatodik évbe. Szerkesztőtársaimmal ugyanolyan elhivatottsággal nézünk a következő év elé is, mint tettük az eddig. A motivációnk az elmúlt egy évben semmit sem csökkent, sőt, az eleinte kijózanító, de végkicsengését tekintve a legjobb döntésnek bizonyuló oldalszétválás után csak nőtt.

Minden kedves látogatónknak köszönjük az elmúlt évet, a fórumosoknak a hozzászólásokat, és mindazoknak, akik segítik előrevinni a TR.hu szekerét. :-)

Hamster

2006-05-20




HAT ÉVES A TR.HU!

Visszapillantva az elmúlt évekre jómagam 2004-ben írtam utoljára néhány sort eme szép alkalomból. Eme írásmű nagyfokú kiábrándultsága közelébe sem ér a mostani lelkesült hangnemünknek, melyet Hamster kezdett meg terjedelmes ünnepi beszédében. A pulpitusra fellépve az általa elmondottakat csupán aláhúzni, illetve helyenként felerősítve kommentálni tudom; alapjáraton tökéletesen egyetértek / egyetértünk Impresszumilag a leírtakkal, azaz mindhármunk / mind a négyünk nevében szólt.

A tavalyi év valóban felemás volt, nem kis változásokkal. A siófoki TR-táborra én személy szerint mindig kellemes emlékként tekintek vissza; igazán jól éreztem magam. Kár, hogy az eseményen részt vevők 80%-a mindezek után új oldalt alapított és elhagyott bennünket, ám ennek ellenére büszkén mondhatjuk, a TR.hu jobban virágzik, mint valaha.

Hamster részletesen kifejtette, miből tevődnek össze az oldalunk pozitív változásai, melyek valóban modernné és progresszívvé tették a szájtot. A Tomb Raider: Legend megjelenését megelőzően beköszöntött hírdömping feldolgozása közel sem lett volna ilyen friss és pörgős a dinamikus hírfeltöltő rendszer nélkül. A képfeltöltés lehetőségének életbe lépésével pedig valóban az egyik álmom vált valóra - így legyen a többivel is! :D Igaz, sok kép esetén még van mit begyakorolnom, hiszen azok tényleges pozícióját egyelőre még nem lehet előzetesen megtekinteni, így csak az oldalra kilőve tudom variálni őket, mely olykor elég nagy kavarodást tud okozni - elnézést azoktól, akik ilyenkor töltik le a főoldalt, lesz ez még így se. :)

Egy másik új tartalom az oldalunkon a "Régészeti hírek" szekciója, melynek létrehozása az én nagyon nagy ötletem volt. :P Remélem, van azért egy-két olvasónk, aki ezeket sem ugrálja át, ám a saját érdeklődésemen túl úgy gondoltam, Lara is szívesen olvasna ilyesmi dolgokról, akkor meg miért ne?

A statisztikát tekintve még magam is meglepődtem olvasva, hogy a TR.hu-ra egy átlagos, Legend -szenzáció mentes napon is 30-40 ezerszer kíváncsiak. Erre már Tüdő, Az Erő Csávó is azt mondaná: "Álljunk már meg egy ásónyomra!" :D De hát nem is csodálom, hogy így van, hiszen a Hamster által felsorolt minden fejlesztéssel, az első osztályú külcsínnyel (melyet más rajongói oldalak csak kocsiból kidobott kutyaként, messziről ugathatnak), és a nem kevésbé igényes tartalommal ez a szájt a legkényesebb ízlésű Lara-fan igényeit is kielégíti, és teszi ezt immáron hatodik éve.

A Tomb Raider: Legend véleményem szerint is alaposan túlszárnyalta a régi motoros játékosok erősen szkeptikus várakozásait. A már-már következő generációs környezeten, a megújult Larán és egy egész korrekt sztorin túl negatívumként én csak a játék rövidségét, és a Prince of Persia -nyúlásokat tudnám megemlíteni. Természetesen csak a PS2-es változattal kerültem TV-képernyő és kontroller-közeli állapotba, így a PC-ésről nem tudok személyes verdiktet mondani, ám bőven elég, amit Hamster és Credo nyilatkoztak róla. Egészében véve a játékban kivetnivalót csak akarva, kis túlzással: nagyítóval lehetne találni, és ezt nem csak mi, de a világsajtó is így látja: a Legend mindenhol 8 pont körüli értékeléseket kapott, ami legyen beszédes a világátlag, és a játék globális megítélése szempontjából. Biztos vagyok benne, hogy a Crystal Dynamics a fentebb emlegetett hiányosságokról megfelelő visszajelzéseket fog kapni ahhoz, hogy az esetleges következő felvonásban még grandiózusabbat alkosson.

A PC vs. konzol témáról csak annyit továbbra is, hogy elsősorban respect a PC-és kollégáknak, játsszon mindenki a kedvenc platformján, mert a JÁTÉK a lényeg. Másodsorban pont a napokban élem át a 3,5 éves PS2-őm életében most először jelentkező gyengélkedést, mely időszak során kénytelen voltam kétféle PC-éhez is visszafordulni játék szempontjából, egy Tomb Raider III , valamint egy Grand Theft Auto III kínzása végett. Legyen elég erről annyi, hogy mindkét gép esetében képtelenségnek tartottam fél óránál tovább játszani legalábbis egy játékvezérlő nélkül, annyit sz*rakodtam össze az egyik esetben a laptop sima klaviatúránál masszívabb billentyűzete, és annak eltérő felosztása, a másikban pedig a GTA egér + iránygombok által történő irányítása miatt. A konzolhoz szokott ember ilyenkor látja igazán, merre tart az evolúció - a PC-sek pedig bizonyára egyre jobban tapasztalják a húzócímek PC-re csak késéssel, vagy egyáltalán nem történő megjelenése következtében. Örülök, hogy Mpaul és Akcy is át kíván állni a "Sötét Oldalra" - vagyis szerintem a felkelőkhöz. :D A következő generációval én ugyan úgy vagyok, hogy a PS3-at az ára miatt bizonyára csak jövőre fogom megvenni, de ennél nyomósabb az az ok, hogy még mindig annyi remek játék van, és kerül kiadásra PS2-re, hogy nem gondolom úgy, lejárt az ideje.

A technológiai háttér eme ecsetelése után a jövőt tekintve szintén csak egyetérteni tudok Hamsterrel. A szétválással az oldal társadalmi szegmense valóban lehiggadt és nyugvóponton van, az Impresszumban pedig annyira egy ízlésű, és a végletekig összetartó emberek vannak, hogy meg merem kockáztatni: nagyrészt ennek köszönhető a TR.hu bravúros felfejlődése. Mindegyikünk tevékenysége remekül lefedi a szájt sikeres működéséhez szükséges, összes területet. Örülök, és büszke vagyok, hogy hat év után, bizony sok nézeteltérés, de ennél jóval több öröm után is itt vagyok, együtt vagyunk. Nem sok, de néhány ember a kezdetektől fogva együtt van, tartja a kapcsolatot, és a barátságuk kiállta az idő próbáját, ami nagy dolog. Ismét azt kell mondjam, ez mind (beleértve Pali nagyszerű oldalát, a Silent Hill.hu-t) nem jött volna létre a TR.hu, elsődlegesen pedig Hamster nélkül, melyekkel bizony nem kis mértékben próbáljuk haladásra ösztökélni a magyar játékkultúra világviszonylatban sajnos csak döcögősen haladó szekerét. Remélem, és bízom benne, lesz még pár jó évünk így együtt. :)

Én is megköszönöm az oldal és a fórum látogatóinak támogatását, és sok sikert kívánok nekik is az élet minden területén. :)

Pezsgő!

Petúnia,

2006. május 20.



6 éves a TR.hu - egy megemlékezés margójára
by Iron

Nos, talán nem mindennapi megszokott gyakorlat, hogy egy éves visszatekintésbe kvázi külsős írjon pár sort, de mivel Hamster erre felkért, továbbá kedvem is volt hozzá, úgy gondoltam, pár szóban magam is összegezném az elmúlt év eseményeit.

Tekintve, hogy pár hónap híján a kezdetek óta jómagam is (büszke) tagja vagyok a tr.hu-nak, leírhatom: az oldal történetében az elmúlt öt évben - leszámítva az immáron lassan szokássá emelkedő dizájnváltást - talán soha nem történt annyi technikai-tartalmi fejlesztés, mint az elmúlt évben egyedül. Az elképesztő mennyiségű, többségében az érthető módon a megjelenés előtt álló, feszültséggel teli várakozással övezett Legend kapcsán hömpölygő hírözön közvetlen publikálási lehetősége (mely ügyben Hamster roppant jópofa kiszólásának megfelelően pótolnivalóim vannak) szinte követhetetlenné tette a gyakran óránként frissülő újdonságok tengerét - meg lehet nézni a 'TR Legend - hírek' menüt. Hozzá kell azonban tenni, hogy nem csak a hírek szám szerinti mennyisége, de gyakran azok raritás-számba menő egyedisége és minősége is külön csemegévé tette az oldal böngészését az információra éhes rajongók számára, mely tény a statisztikák alapján is egyértelműen leszűrhető.

A Legend. Itt van, játsszuk, szeretjük. Orgazmusszerű élmény volt annyi beszerzett információ, lefordított fejlesztői interjú, cikk, hír, trailer és a demó után magát a játékot is bedobni remegő kézzel a konzolba. Már a demó is sejttette, micsoda kalandoknak nézünk elébe, értve ebbe a játék grafikai és egyben hangulati tényezőit is, így általában lelkesen és össznépileg, de azért várakozással telve anyáztunk a "coming spring 2006" képernyőbe ütközvén. Nem hiába, hiszen alig két hétre rá már itt is volt a játék. Csapatilag megtartott (Hamster, Mpaul, Akcy, én) gyertyafényes szeánsz keretében, nagyképernyőn és házimozival körülvéve vetettük a Legendre rá magunkat gyorsan-gyorsan, mint verebek a friss lócitromra. A váratlanul felfokozott izgalmak közepette Akcy jól el is aludt, de mondhatom: a játék kevesebb, mint 12 bruttó órás első, ráérősre vett, medium nehézségen megesett végigjátszása vegytiszta és örömteli játékélmény volt. Sokan messiásként várták a mostohagyermekként számon tartott Angel of Darkness után a Legend eljövetelét, amit részemről nem nagyon értettem, s talán más is akad, aki jó szívvel és kellemes emlékekkel fordul az új kor hajnalát fémjelző, egyedi és megkapó hangulatú, egy-két szívmelengető, megmosolyogtató, játékélmény szempontjából a ps2 verzióban még élvezetesnek is nevezhető, tényleg kedves bugot felvonultató AoD felé. Tudtuk, hogy a Legend valami más, nagyon friss, élettel telibb, eklektikusan pulzáló és magával sodró élmény lesz. Bár a ps2, mint a mai kor leginkább levitézlett platformja az elmúlt évek során nem egy lélegzetelállító szépségű és remek hangulatú anyaggal ajándékozott meg minket, gondoljunk csak a MGS Sons of Liberty/Snake Eater, a Primal, illetve a legutóbbi Silent Hill játékokra, a Legendet megpillantva már érezhetjük: körülbelül eddig és nem tovább. Egy szóval: besz*rás szép! Na jó, ez kettő volt, de aminek benne kell lennie, az benne van, s nem csak grafikailag tekinthetjük úttörőnek, ami az előbb nevezett egyéb játékok után lélektanilag is piszok kemény munka lehetett (gratulálunk, Crystal Dynamics!), de ugyanebben az értelemben iszonyatos felelősség is nehezedett a fejlesztő vállára: újjáéleszteni a TR mára kissé megkopott fényét. Ez ugye duplán is kemény dió volt, hiszen nem csak az old school TR fanok játéktapasztalata húzott meg egy viszonylag magas mércét, de ezzel egy időben figyelemmel kellett lenni a newbie-k, a TR világával éppen csak ismerkedő fiatalabb játékos generáció igényeire, képességeire is. Ezt az igen érzékeny egyensúlyt nem feledve kellett haladni a tempós iramot diktáló fejlesztési munkálatokkal, amit külön nehezített még az eltérő platformokra történő fejlesztés is. A fenti egyensúly megteremtését remekül szolgálja a megszületett játék választható nehézségi szintje, a részben ennek köszönhető szavatosságát pedig fokozza a rejtett extrák tömkelege és a versenyszellemben magukat kiteljesítő játékosok számára kreált, a TR világától természetéből fakadóan igencsak távol álló, az eddig leginkább a versenysportokat és a bunyós gémeket jellemző time attack mode is. A gyakorlópálya teljesítése minden eddiginél szebb kihívás, a játék során pedig a döntően progresszív előrejutásunkat az annak ideig-óráig gátat vető rosszfiúk mellett a Hydra-szerű bossok és a gondolkodásra késztető fejtörők tartják fel, s tagadhatatlan tény: a régi, old gen TR-en szocializálódott játékosok számára lényegesen kurtább kihívás, mint annak, aki mondjuk már csak az AoD vagy maga a Legend kapcsán ismerkedett meg Lara Copf guszta gazellatestével, életének történetével. És itt utalok Hamster megjegyzésére, miszerint a Legend egy modern játék haladó gondolkodású játékosoknak. Noha tagadhatatlanul igaza van, aki e gyönyörű anyagra a régi TR-ekhez mérten aránytalanul kevés kihívást hordozóként tekint, de el kell fogadnunk: a idő előrehaladtával változnak, új irányokat vesznek a játékosok igényei is. Mint ahogyan az öngyilkossággal egyenértékű a kizárólag rajongóknak szóló játék-vászon filmadaptáció készítése (lsd. a jogosan kétes fogadtatású Silent Hill filmet), hasonlóan szuicid húzás egy játék fejlesztése közben a megújuló elvárások figyelmen kívül hagyása is, mely kitétel a Legend kapcsán súlyozottan igaz volt, hiszen ne feledjük: az anyag megjelenésével a tét végső soron a Tomb Raider játékok régi fényének visszaállítása vagy a süllyesztőben eltűnés volt. A Crystal Dynamics a létező variációk közül az arany középutat választotta, azaz kísérletet tett a korral haladás mellett a régi rajongók elvárásainak figyelembe vételére is. Márpedig mi, régi motorosok, egyet tehetünk ezzel az igyekezettel: méltányolni azt, továbbá belátással viseltetni a fiatalabb gamer generációk igényei irányába, akiket talán pont a Legend végigvitele és élménye sarkall Lara korábbi, szívvel és lélekkel teli kalandjainak és személyes történetének megismerésére. Mindezekre tekintettel azt hiszem, a Core múlhatatlan érdemeinek maximális respektje mellett főt hajthatunk az új fejlesztő előtt is, hiszen pengeélen táncolva végső soron megmentette és egyben életet is lehelt az idén a játék-szcénában matuzsálemi 10. évét betöltő sorozatba: köszönjük, Crystal Dynamics!

Ami az oldaltól leszakadást, illetve jó pár eddigi user új oldalra átpártolást illeti, úgy hiszem, nem kell neki különösebb, valós érdeménél nagyobb jelentőséget tulajdonítani. Remek SYS-ünk egyik mondása ugrik most be: emberek jönnek-mennek, a Föld pedig forog tovább a maga útján. És ez így is van rendjén, aki menni akar (vagy mennie kell), az menjen, aki pedig jönni vagy visszajönni akar, hadd jöjjék - a vérfrissítés minden ellenkezés dacára megkezdődött. ;) A mézes-mázos látszat- és érdekbarátoknál (szeretlek az utolsó fillérig), a fórumon bármilyen mondanivaló hiányában s(z)ótlanul és dacosan jelen levő megkérgesedett öregfiú felhasználóknál pedig sokkalta fontosabb a TR sorozat iránt elkötelezett rajongókkal összefogva az idelátogatók igényeinek felismerése és kielégítése, melyet hűen tükröz a tr.hu elmúlt időszakban produkált felfutása. Ezek után csak egy marad hátra: gratuláljunk az oldalhoz valóban és kizárólag a játékszeretet és korrektség alapján hűséges, elkötelezett Impresszumnak, Petúniának, Credo-nak és nemkülönben Hamsternek, akiknek lelkesedése és a TR univerzum iránt táplált, nemes értelemben vett alázata hiszem, hogy még sok-sok évig kiszolgálja majd a nyíltan és inkognitóban egyaránt felbukkanó rajongók, szimpatizánsok és szimpla kíváncsiskodók ;) érdeklődését.

Végül egy személyes dolog: részemről idén a Tomb Raider 10. születésnapját az első, eredeti Tomb Raider epizód minden egyes pixelt, bugot és a tölcsérformájú Laracicit ? kiélvező végigjátszásával ünneplem meg és adózóm előtte főhajtással. Valaki.?

Csirió és záporkás csókzuhatag!
Iron

Twitter response: "Could not authenticate you."

SZERZŐI JOGOK

Az oldalon található tartalom a TombRaiderS.hu szellemi tulajdona. Másolni és terjeszteni csak a szerző(k) beleegyezésével, valamint a lapra, mint forrásra utaló egyértelmű hivatkozás feltüntetésével lehet.
Az oldalon fellelhető tartalmak, melyek nem a TombRaiderS.hu csapatának alkotásai a jogtulajdonosok/alkotók beleegyezésével kerültek közlésre, illetve a public domain részét képezték felhasználásuk időpontjában. A weboldalon megjelenő védjegyek és logók azok jogtulajdonosainak tulajdonát képezik.