A Tomb Raider franchise
v
"Nos, ez egy sírbolt. Majd én gondoskodom róla, hogy otthon érezzék magukat." - Lara Croft, Tomb Raider: Legend
Ahogy a neve is sugallja, a sírok állnak Lara kalandjainak középpontjában. A vicces az, hogy a "sír" kifejezés valójában elég kétértelmű, és különböző embereknek mást jelent. Egyesek számára a sírok évszázadok óta érintetlen ősi tereket jelentenek, agnosztikusan, mint temetkezési hely. Mások számára a sírok tényleges sírkamrákat jelentenek, egy elfeledett kor királyi család végső nyughelyét. Megint mások számára a "sír" kifejezés a rejtvény szinonimája, ahol a tematikus csomagolás kevésbé fontos, mint a benne rejlő fejtörő. Arról nem is beszélve, hogy Lara állandó veszélyben van utazásai során, és bármelyik helyszín gyorsan a személyes sírjává válhat.
Még ha Lara olyan modern kori csodákba vonul is vissza, mint Párizs vagy Prága, akkor is biztos, hogy a történelem mindig ott van a lábunk alatt. Az alábbiakban találsz néhány rajongók által kedvelt sírhelyet a franchise-ból.
A háttérben a Tomb Raider-játékok különböző felszerelési ikonjait ábrázoló banner látszik. Balra a Tomb Raider 1. logója látható.
Peru - Az elveszett völgy: Az eredeti Tomb Raider úgy ragadta meg a rajongók fantáziáját, ahogyan kevés játék büszkélkedhet. Az Elveszett völgy és a rég kihaltnak hitt ellenségek lenyűgöző bemutatása a mai napig sok "legemlékezetesebb pillanatok" listájának élén áll. Amikor a T-Rex dübörgő léptekkel és dermesztő üvöltéssel belépett a völgybe, Lara hirtelen nagyon kicsi lett, és a játékosok rájöttek, hogy a Tomb Raider valóban elveszett világokat kínál számukra. Nem csak a wow-faktor volt azonban az, ami hihetetlenné tette az Elveszett völgyet. Egy bonyolult, fogaskerekekből álló feladvány, a kihívást jelentő átkelés és a rengeteg víz - ami akkoriban technikai csoda volt - tette a játék kiemelkedő sírkamrájává.
A háttérben a Tomb Raider-játékok különböző fogaskerék-ikonjait ábrázoló banner látszik. Balra a Tomb Raider II logója látható.
Tibet - Barkhang kolostor: Bár sokan vitatják, hogy a Maria Doria roncsának filmszerű és nyomasztó roncsa volt a Tomb Raider II legemlékezetesebb területe, a Barkhang kolostor kis különbséggel viszi a prímet. A játék csúcspontja felé közeledve Lara elérte a magasan a tibeti hegyekben található kolostort. Az idővel elhagyott építmények helyett egy lakott komplexumot talált, amelyet ádáz szerzetesek őriznek. Ha a játékos elkerülte, hogy lelője a szerzeteseket, akkor azok segítettek Larának a Fiamma Nera gengszterek ellen védekezni, miközben felfedezte a labirintusszerű kolostort. A mélyvörös faliszőnyegekkel, meleg izzó lámpásokkal és pazar aranydíszekkel berendezett kolostorban lehetetlen volt nem inni a hangulatot, miközben Lara öt imakereket keresett.
A háttérben a Tomb Raider-játékok különböző felszerelési ikonjait ábrázoló transzparens látszik. Balra a Tomb Raider III logója látható.
India - Templomromok: Egy igazán ősi és elhagyatott tér, Lara egyedül fedezte fel az indiai Templomromokat, ahol kígyók, páviánok és időnként csúcsragadozók keresték a társaságát. A pályadizájn lenyűgöző volt, a dzsungel lassan visszafoglalja a templomokat, a vízesések pedig erodálják az egykor makulátlan faragványokat. Bár a víz csábítónak tűnt, a piranhák miatt szemmel kellett tartanunk őket. A pálya mind kint, a tiszta kék égbolt előtt, mind pedig a sűrű levegőn áthatolni igyekvő fénysugarak által megvilágított belső terekben bontakozott ki. A szépség ellenére a templomromokban állandóan ott volt a veszély érzése, ami a legszélsőségesebb formában akkor valósult meg, amikor szobrok keltek életre, hogy megpróbálják elintézni Larát. A Temple Ruins tele volt karokkal, kulcsokkal, mozgatható blokkos rejtvényekkel, tüskecsapdákkal és még sok mással, és kihívást jelentett. A szint vége felé az elhunyt kalandorok, Randy és Rory bebizonyították, hogy nem mindenki olyan kompetens, mint Lara.
A háttérben a Tomb Raider-játékokból származó különböző felszerelések ikonjait ábrázoló banner látszik. Balra a Tomb Raider IV logója látható.
Karnak, Egyiptom - Semerkhet sírja: Könnyű hívás Az utolsó kinyilatkoztatás rajongói számára, a Tomb of Semerkhet lehetővé tette Lara számára, hogy egy játékot játsszon a játékban. Egy ősi egyiptomi időtöltés, a Senet, a szabályok elég egyszerűek voltak. A nagy terem egyik oldalán lévő erkélyen ülve - és az ellenfél fenyegető arcával szemben - Lara egy sor számoknak megfelelő pálcikát pörgetett. Ezután a színnel bevont lapkák érintésével kiválasztotta a mozgatandó gyalogot. A játék megnyeréséhez a játékosnak el kellett távolítania Lara összes bábuját a tábláról úgy, hogy a játék vége felé egy Ankh-hoz navigálta őket. Az igazi csemege az volt, hogy Lara útja a sírból való kijutáshoz attól függően változott, hogy megnyerte vagy elvesztette a játékot. A pálya többi része is hangulatos és élvezetes volt, időzített lángcsapdák sora kísértette a játékost a felszedéssel, bonyolult kötélpályák, valamint szkarabeuszok és sakálok kísérték Lara minden lépését.
A háttérben a Tomb Raider-játékok különböző felszerelési ikonjait ábrázoló banner halván látszik. Balra a Tomb Raider V logója látható.
Fekete-szigetek, Írország - Labirintus: Írországban a felfedezhető terek egyedülállóak voltak abban, hogy a kis Lara fegyvertelen volt. Így az ellenséggel való találkozások során el kellett futnia vagy túl kellett járnia ellenfelei eszén. A pálya azzal kezdődött, hogy Lara egy elhagyatott templomban egy kaszásszerű lénybe botlott. Lara bátorságot mutatva követte a lényt, és bejutott egy nagy, többszintes, forgó hidakkal ellátott rejtvényterembe a templom alatt. A végső cél az volt, hogy a hidakat egymáshoz igazítsuk, és a központi toronyból megszerezzük a Bestiáriumot, egy olyan kötetet, amellyel Lara a sziget problémáit okozó démont tudta legyőzni. Miután visszaszerezte a zsákmányt, fényfoszlányok vezették Larát egy labirintuson keresztül, egy szörnyeteggel a nyomában, aki elégedetlen volt a parti ajándékának kiválasztásával.
A háttérben e látszik egy banner a Tomb Raider-játékok különböző felszerelési ikonjaival. Balra a Tomb Raider AOD logója.
Párizs, Franciaország - Az évszakok csarnoka: Párizs ikonikus Louvre-ja alatt egy nem publikus régészeti ásatás húzódik, ahol rengeteg felfedezésre váró titok rejtőzik. Az Ősök sírjának kinyitása már önmagában is nehéz volt, mivel egy bonyolult, tárcsákkal és kilincsekkel ellátott mechanikus ajtó állta Lara útját. A sírból be lehetett jutni az Évszakok Csarnokába, egy csomópontba, amely viszont négy alkóvnak adott otthont: Neptun csarnoka, A szörnyeteg haragja, A láng szentélye és A Hádész lehelete. A cél az volt, hogy mind a négy, egy-egy elemi erőhöz kapcsolódó kamrát teljesítsük, és a hozzájuk tartozó kristályokat megszerezzük. A kristályok teljes készlete elfér az Évszakok Csarnokában lévő tartályban. Az élőhalott lovagok, a válogatott csapdák és az alattomos átkelés miatt a feladat teljesítése nem volt könnyű.
A háttérben látszik egy banner a Tomb Raider-játékok különböző felszerelési ikonjaival. Balra a Tomb Raider Legend logója látható.
Cornwall, Anglia: Arthur király sírja: Az Angel of Darkness után a Legend a hatalmas ősi terekhez mint játékterekhez való visszatérésre összpontosított. Peru, Bolívia és Ghána bőven tartogatott látnivalót, de az angliai Cornwallban egy szerény sírkamra is kiemelkedett a sorból. A legendás Excaliburt keresve Lara ironikus módon megtalálta Artúr király valódi sírját, közvetlenül egy elhagyatott, a legendás lovagoknak szentelt turistacsapda alatt. Miután áthaladt egy ajándékbolton, különböző kiállítási tárgyakon és raktárhelyiségeken, Lara visszaadta a hatalmat a komplexumnak, és lejutott az igazi, nem turistabarát halotti torokkal beharangozott sírhoz. Rengeteg környezeti rejtvény, koporsószörfözés és egy tengeri kígyóval jelentő küzdelem, utóbbi a környezet kreatív fegyverhasználatát igényelte. Ez a sírkamra a Tomb Raider alapvető fantáziáját játszotta ki - hogy mindig több van, mint ami látszik, még a valószínűtlen helyeken is.
A háttérben a Tomb Raider-játékok különböző felszerelési ikonjait ábrázoló banner látszik. Balra a Tomb Raider Anniversary logója látható.
Szent Ferenc bolondja, Görögország: A kivételes magasságokba való átkelés, miközben Pierre-rel ugratásokat (golyók helyett) váltottunk, a St. Francis Folly egy hatalmas szint volt, tele veszélyes állatokkal, halálos átkeléssel és összetett rejtvényekkel. A központi teremben négy kulcsra volt szükség a kijárat feloldásához, amelyek mindegyike egy-egy rejtvényszobának felelt meg. Az egyes szobákba való eljutás már önmagában is nehéz volt, Larának a többszintes előszobában meg kellett találnia a megfelelő kart, majd megoldani egy rejtvényt, begyűjteni egy kulcsot, kijutni a csapdákból, és még háromszor megismételni. Poszeidón szintjén a vízszintet kellett változtatni, a Héphaisztosz-szobát pedig villámokkal szerelték fel. Atlasz rejtvényterme egy megfelelően túlméretezett sziklacsapdát tartalmazott, a Damoklész-kulcs megszerzéséhez pedig kardok támadását kellett elkerülni.
A háttérben a Tomb Raider-játékok különböző felszerelési ikonjait ábrázoló banner látszik. Balra a Tomb Raider Underworld logója látható.
Dél-Mexikó: Lara dél-mexikói utazásának egésze kiemelkedőnek tekinthető, de a korai "Unnamed Days" fejezet különösen szórakoztató volt. Motorbiciklijével az esőben az ásatási helyszínek között navigálva egy hatalmas maja naptárhoz kapcsolódó rejtvény megoldása volt a cél. Fekete párducok és zsoldosok leselkedtek Larára, így a pálya a felfedezés, a harc és az átkelés közötti egyensúlyt jelentette egyetlen nagy rejtvény közepette. Amikor a naptár összehangolásához szükséges darabokat sikerült megszerezni, a lenti udvaron egy titkos bejárat tárult fel, amely hozzáférést biztosít Xibalba, a holtak maja földjére.
A háttérben a Tomb Raider-játékokból ismert különböző felszerelési ikonokat ábrázoló banner látszik. Balra a Tomb Raider (2013) logója látható.
Yamatai, Chasm kolostor: Tomb Raider 2013 bevezette a melléksírok koncepcióját - a kritikus ösvényen kívüli rejtvénykamrákat, amelyeket a játékosnak nem volt kötelező felkeresnie. Az újraindítás a rejtvényeket is a fizika alapú kihívásokra egyszerűsítette, hogy a kalandot a valósághoz kössék. Mindezek ellenére Yamatai történelmével volt rétegezve, a szigeten rekedt, nemrég elhunyt utazók hagyatékától kezdve a japán őslakosok távoli múltjáig. A Chasm kolostor kiemelkedett ebből a szempontból, és egy okos rejtvényt vezetett be, amelyben Larának egy természetes szélcsatornát kellett kihasználnia, és egy harangot romboló golyóvá alakítania. Rögtön a menekülés után belebotlott a játék középpontjában álló sírba - Himiko királynő végső nyughelyére. A falfestményekkel körülvéve hallottuk Lara elméjét dolgozni, ahogy összekapcsolta a pontokat Yamatai rejtélyében és a világ elől elrejtő hatalmas viharokban.
A háttérben a Tomb Raider-játékok különböző felszerelési ikonjait ábrázoló transzparens látszik. Balra a Rise of the Tomb Raider logója látható.
Geotermikus völgy, az elárasztott archívum: A Rise of the Tomb Raider megszívlelte a rajongók visszajelzéseit, és több nem opcionális sírhelyet tett be a főjátékba. Ezt a "sírokhoz való visszatérésként" ünnepelve, egymásba ágyazott rejtvényeket vezettek be, egy olyan képletet, amely több kisebb rejtvény megoldását igényelte, hogy egy egységes cél felé haladjanak. A játékban szép számmal voltak opcionális melléksírok is, amelyek a világépítést segítették, és nagyobb kihívást jelentő rejtvényeket tartalmaztak. A játék kiemelkedő sírkamrája - eltekintve a cím vége felé található spoileres ősi terektől - az elárasztott archívum volt. Ahogy a neve is jelzi, egykor a tudás nagyszerű archívuma volt, a térben omladozó lépcsők, kidőlt szobrok, vízzel elázott tekercsek és egy több részből álló fizikakirakó volt a középpontban. Az elárasztott archívumban, amely tele van gyűjtögetnivalókkal, Lara a játékban először megtapasztalhatta a természetfeletti dolgokat is.
A háttérben a Tomb Raider-játékok különböző felszerelési ikonjait ábrázoló banner látszik. Balra a Shadow of the Tomb Raider logója látható.
Howl of the Monkey Gods, Paititi: A Shadow of the Tomb Raider több kihívást jelentő sírboltot is tartalmazott, amelyeket a játékosok a fő történet előrehaladtával vehettek fel. Több DLC csomag is megjelent, mint például a Nightmare, amely a Howl of the Monkey Gods kihívás-sírboltot tartalmazta. Ez a sírkamra lélegzetelállító kilátással és egyedi mechanikával büszkélkedhet, amely időzített eseményeket tartalmaz, amelyekhez egy dobverésre kell figyelned. A "Monkey Do" achievement a "White Breath" képességet tartalmazza jutalomként, amely lehetővé teszi, hogy Lara Fear Arrows-ával hallucinogén gőzfelhőt generáljon. Platformokból, kötélpályákból és új magasságok megmászásából sincs hiány, sokan úgy érzik, hogy ennek a jutalma nem csak a végén van, hanem az élmény egészében.