A Flatland Rover és a Tomb Raider
Bevezetõ - Mi is az a Flatland Rover?
A Flatland Rover egy önálló kis böngészõ, ill. egy Internet Explorerbe vagy Netscape Communicatorba beépülõ kis plugin, amely lehetõvé teszi, hogy leginkább a Doomhoz vagy akár a TR-hez is hasonló 3D-s világokban kalandozzunk. Ezek az ún. "spotok" .3DML kiterjesztésû fileokban tárolódnak, és egy HTML-hez hasonló metanyelv írja le õket, illetõleg hasonlóan is mûködnek, mint egy weboldal, hiszen bizonyos dolgokat a hivatkozásokra való egérkattintással lehet elérni és/vagy kivitelezni. Mindemellett azonban a Flatland-spotok tényleg valódi 3D-s kis világok, objektumokkal és textúrákkal, valamint egyszerû kis feladatokkal...
Mi köze van a Flatland Rovernek a Tomb Raiderhöz? Erre leginkább egy szint nevével tudnék válaszolni: "Castle Of Fate". Ez a spot még a TR3Gold US-verziójának CD-jén jelent meg, a "Flatland" könyvtárban, és a végigvitele után megnézhettünk egy videót, valamint gazdagabbak lehettünk egy wallpaperrel. A "Castle Of Fate"-et egy Lemming nicken mûködõ TR-Fan készítette a Flatland Roverhez, és ezzel elindította a Flatland & TR "közös projektet", amelynek keretében további TR-spotok készültek, és készülnek talán még ma is. Tulajdonképpen tehát ez is egyfajta szintszerkesztési lehetõség, ám igazából mellékvágány is, mert teljesen más elven mûködik mint pl. a TRLE. Mégis, fontosnak tartom az ismertetését, mert bár nem egy nagy durranás a dolog, egy kipróbálást azért megér. Ehhez pedig mindenképpen a "Castle Of Fate"-et ajánlom, mert ez tényleg nem rossz pálya, szemben a többivel, amiket próbáltam, és nem igazán fogtak meg...
A Flatland Rover letöltése, telepítése, és használata, valamint a fontosabb beállítási lehetõségek...
Optimális rendszerkövetelmények:
Legalább Pentium I-es processzor
3D gyorsítókártya
DirectX 8
IE vagy NS böngészõk
A Flatland-honlap a http://www.flatland.com címen érhetõ el. Innen a "Download" menüpontból tölthetjük le a programot - kb. 1,5 MByte -, majd egy egyszerû telepítés után önállóan is futtathatjuk, ill. beépül a böngészõnkbe, amely ezek után már képes lesz kezelni a .3DML-fileokat, és indulhat is a barangolás... Egyébként elõször maguk a .3DML fileok töltõdnek le, majd utána az ezekben található hivatkozások alapján elérhetõ komponensek is, úgy mint a textúrák, hangok, objektumok, és egyebek. Ezeket késõbb már nem kell újra letölteni, mert a gépen megmaradnak...
A .3DML-fileok használatához leginkább magát a Flatland-programot javaslom. Ez teljesen úgy mûködik, mint a böngészõnk, csak éppen a megfelelõ .3DML-fileoknál megjelennek újabb gombok is, ill. könnyebb böngészést tesz lehetõvé ezek között. A Rover bal felsõ sorában a szokásos böngészést elõsegítõ gombokat láthatjuk, valamint lehetõségünk van skincserére is, a jobb alsó sarok környékén elhelyezkedõ kis ábrára kattintva...
Ami igazán érdekes, az a bal alsó sarok és az itt található gombok:
-Recent Spots: Az öt legutoljára használt .3DML-világ nevei sorakoznak itt...
-Top Spots: Az Internetrõl, a Flatland oldaláról elérhetõ .3DML-világokat jeleníti meg, méghozzá kategorizálva azokat, így pl. a "Tomb Raider" mappa alatt találhatjuk a TR-es spotokat, melyek közül az egyikre kattintva az betöltõdik és indulhat a játék...
Builder Resorces: Erõforrások az építõk számára, merthogy természetesen nemcsak játszani, hanem építeni is lehet...
Brightness: A fényerõt állíthatjuk be ezzel a gombbal...
Options: Többek között itt engedélyezhetjük a 3D-s gyorsítást, ha akarjuk, tilthatjuk a hangokat, valamint a látótávolságot is beállíthatjuk, de lehetõség van még hibakeresésre is...
Commands: Innen a legfontosabb menüpont a "Help...", ahonnan megtudhatjuk a billentyûzetkiosztást...
A "Castle Of Fate" (by Rainer "Lemming" Kaufmann) spot rövid ismertetése és leírása...
Elöljáróban két címet mondok...
TR-es spotok: http://www.flatland.com/3directory/tr.html
"Castle Of Fate": http://www.flatland.com/partners/eidos/castleoffate/castle.3dml
A "Castle Of Fate" címét beírva a böngészõbe, vagy a Flatlandbe, vagy utóbbinál a "Top Spots" menüpontból kiválasztva, elindul a spot, és kezdõdhet is a barangolás...
A mászkáláshoz használhatók a kurzorbillentyûk, vagy akár az egér is, ill. az egyes hivatkozások a bal egérgombbal érhetõk el. Túl sokat nem is kívánok írni általánosságban a spotról, mindenki tapasztalja meg maga, hogy milyen! Azért annyit mindenképp mondok róla, mintegy "ijesztgetésképpen", hogy nekem is elég sok fejtörést okozott, és, hogy az eddigi TR-tudás ide nem elég, nem megfelelõ, mert itt mások a szabályok, a régi tapasztalatokat át kell értékelni, vagy átmenetileg el kell felejteni. Elég rövidke amúgy a pálya, de mégis, rengeteg felfedeznivalót tartogat és akár el is lehet akadni benne (igaz, ez nekem egy bug miatt sikerült)... Vannak titkok - 3 darab -, kapcsolók, gördülõ kövek, tüskék, és mentési helyek is, amelyekbe ha belemegyünk, a program megjegyzi, hogy ott tartunk, és oda tesz vissza, ha esetleg elhalálozunk...
A spot végigjátszása...
A legelején rövid nézelõdés után rögtön meg is pillanthatunk egy kis függõhidat, ám ezt ne használjuk, mert beszakad, és a vízben elhalálozunk. Helyette fedjük fel az elsõ titkot a kis "állványzat" mellett: a jól ismert soundot fogjuk megint hallani. Ezután elméletileg az állványzatra kéne lépnünk, és használni a drótkötelet, csakhogy ez nekem nem mûködött, nem vitt át a túloldalra, hanem visszakerültem a legelejére. Ez talán valami bug lehet, vagy nálam hibádzik valami, de tény, hogy nekem más utat kellett választanom a másik térfélre való átjutáshoz. Még annyit ide, hogy mikor a drótkötél alatt állunk, megjelenik egy kis mentõöv, amely segítséget nyújt, tanácsot ad, hogy hogyan kell használnunk a drótkötelet. Ez általánosságban is igaz, késõbb is így fog mûködni ez a dolog... Tehát, a drótkötél helyett próbáljuk meg felfedezni a kis lejtõs platformokat, amelyeknek köszönhetõen egészen a vízesésig el lehet jutni, sõt, egy ügyes ugrással akár a vízesés mögötti járatokat is fel lehet fedezni, és nagyon hamar a harmadik titkos helyre, valamint a pálya végére lehet jutni...
Ehelyett azonban, ha minden titkot fel akarunk fedni, akkor válasszuk a reguláris útvonalat, azaz a vízesés tetejérõl essünk át a túloldalra! Érdemes kihasználni azt is, hogy Lara bármilyen lejtõt meg tud mászni, nem csúszik vissza, mint ahogyan azt eddig megszokhattuk. A túlparton két rácsos ajtó zárja el az utunkat, így válasszuk az egyetlen szabad járatot, jobbra. Itt találunk egy kapcsolót, amit húzzunk meg, majd a következõ akadály elõtt bele is megyünk az elsõ mentésbe, egy aranyszínû Flatland-logóba. Itt jön aztán a guruló kõ: menjünk ki a folyosóra, majd gyorsan jöjjünk is vissza, és várjunk egy kicsit, amíg a kõ elzúg elõttünk... Rövidesen ezután egy újabb mentésbe botlunk, valamint egy karba, amit megint húzzunk meg. Itt egy újabb akadály vár ránk: alattunk tüskés verem, felette pedig a potyogó padlókon kell átjutni a túloldalra, ráadásul az útvonal is kanyargós. Ha hibázunk, a program szerencsére visszatesz minket az akadály elejére, ahol a mentés is volt...
Jussunk át, és fussunk bele az újabb mentésbe, azonban még ne menjünk tovább! Ugyanis a tüskés verem rejti a második titkos helyet! Óvatosan essünk le hát, de ne a tüskékbe, hanem oda, ahová a potyogó platformok zuhantak, mert ott már biztonságos, mivel ezek összetörték a tüskéket. Itt óvatosan lépkedjünk a lepottyant platformokon, és menjünk elõre, a jobb felsõ sarok felé, mely egy járatot rejt. Ide sprinteljünk be, mert ellentétben az eddig megszokottakkal, itt akkor nem sérülünk a tüskéktõl, ha gyorsan átfutunk rajtuk! Ehhez használjuk a CTRL-t, és így rohanjunk be a járatba! A járat végén egy valaha szebb napokat is látott kalandor csontvázába botlunk, valamint néhány, már régebben elporladt szerencsétlen flótáséra. És a slusszpoénja ennek a helynek: nincs tovább, mi magunk is az õ sorsukra jutunk! :) Ugyanis nem tudunk már innen élve visszajutni...de sebaj, rohanjunk vissza bele a tüskékbe, elhalálozunk, majd a program visszatesz minket oda, ahol a legutolsó mentés volt. Egyébként ha ezek után visszamennénk a második titokhoz, már nem is jelezne, hogy megtaláltuk, tehát ezzel minden okay...
Húzzuk meg a kart, és ezután egy újabb akadály vár bennünket, használhatjuk a mentõövet is, de már úgyis tudjuk, hogy át kell sprintelnünk a tüskéken. Tegyük is ezt! Végre visszajutunk oda, ahol a két rácsos kapu állta utunkat. Az egyiken kijutunk, a továbbvezetõ út pedig a másikon túlra visz minket, ahol aztán be is érünk az utolsó terembe, megszólal egy jól ismert TR-téma, valamint már várnak is minket a jutalmaink... De elõtte még menjünk a terem bal vagy jobb alsó sarkába, és fedjünk fel többek között egy kis labirintust, valamint a harmadik titkot is! Itt az egyik indiai motívumra kattintva egy kis creditset is láthatunk...
Ezután térjünk vissza az utolsó terembe, és nézzük meg, mi lett kalandozásunk jutalma! Az aranypénzzel teli üstre kattintva lementhetjük a wallpaperünket, 1024x768-ban vagy 800x600-ban. A kékes színû Flatland-logóval újra kezdhetjük az egész pályát, a nagy függönyre kattintva pedig elméletileg megnézhetjük a videót, valamint a terem is átalakul egy kissé ("Screening Room")... Ennyi volt! :) Az egészet néhány perc alatt meg lehet csinálni, nem egy nagy dolog, de megismétlem, kipróbálni azért mégis érdemes, már csak a nem megszokott kihívások miatt is...
Zárásként
Ennyi lett volna, amit a Flatland Rover és a Tomb Raider kapcsolatáról szerettem volna mondani. Aki kipróbálja, valószínûleg már a "Castle Of Fate" után azt fogja mondani, hogy elég is volt, de az is lehet, hogy kipróbál még többet is, esetleg épít is egy-két újat. Ki tudja? De kipróbálni mindenképpen érdemes. Végezetül, alul néhány kedvcsináló képet láthattok, talán ezek még impresszívebb benyomást keltenek, és még többet mondanak... Ha esetleg valakinek még további kérdései vagy felvetései merülnek fel a témával kapcsolatban, akkor a Fórumon, a "Flatland Raider" topicban kérdezhet és hozzászólhat... Legvégül pedig, mindenkinek jó szórakozást kívánok, eme kis érdekességhez!
Képek: