Tomb Raider I + Gold nagy felbontásban!

Kiemelt:

GARANTÁLTAN MŰKÖDŐ Tomb Raider 1 és Gold telepítő XP-re, Vista-ra, Win7-re (x32 és x64en)

TELEPÍTŐ LETÖLTÉSE

Használat: Tedd be a játék (TR1 vagy TR1 Gold) lemezét, majd indítsd el a telepítőt. Installáld a játékot, aztán indulhat is a kaland.

Ez a program a DOSBox-ot használja, így teszi lehetővé a játék teljeskörű emulálását.

Készítő: Chris Ware/Gidierre.

Gépigény

-Min. Celeron vagy PII CPU
-Min. Voodoo3 vagy TNT1 gyorsítókártya
-Min. 128 MByte RAM - úgy vettem észre, nagyon "eszi" a memóriát...
Ezek alatt is mindenképpen érdemes azonban kísérletezgetni! Az én CPU-m egy 713 MHz-es Celeron2, a 3D kártya pedig egy TNT1-es... 192 MByte RAM-om van... A TR1+Gold így 1024x768-ban, teljes képernyõn 11-26 FPS közti értékeket produkált...640x480-ban viszont nagyjából egyforma teljesíményt nyújtott a "néhai" Voodoo1-esemmel... A sebesség tehát a dolog "gyengéje", viszont a játék így nagyon szép lesz!

 

Hogyan is?

Nos, mint ahogy Credo is felvetette a Fórumon...a Glide Wrapper-ek a Windows-os proggykhoz készültek... A TR1+Gold pedig még DOS-os... Sebaj! Nekünk egy DOS-os Glide Wrapper-re van szükségünk!
Szerencsére szerte a Világban vannak olyannyira fanatikus TR-Fan-ek is, hogy megírtak egy ilyet, méghozzá éppen a TR1+Gold-hoz fejlesztették azt ki! Máson eleddig még nem is tesztelték a programot...

 

GLIDEOS V1.5 (Glide Server v1.5 (c) Paul Gardiner 2001)

A program neve Glideos... Fel kell installálni, és futtatni kell...minek eredményeképpen elõjön egy ablak-menüféle, ahogy a melléklet egyik screenshot-ján is láthatjuk... Van még egy OpenGlide "komponense" (igazából ez nem része a Glideos-nak) is, amellyel a megjelenítési részleteket buherálhatjuk...de nem feltétlenül szükséges kísérletezgetni vele...majd késõbb...mikor már mûködésre bírtuk a dolgot...
A Glideos-ból kell indítanunk a TR1-et vagy a Gold-ot! Elõtte adjuk meg, hogy milyen módban fusson: pl. teljes képernyõ, 1024x768! Aztán csak válasszuk ki, melyikkel akarunk játszani! NE próbáljuk meg más módon indítani a játékokat (ugyanis annak nem lesz semmi jó eredménye)!

 

Feltételek

A dolog csak akkor mûködik, ha:
-A TR1+Gold fel van installálva - a játékokat (mindkettõt) csak és kizárólag a "C:\TOMBRAID"-könyvtárba lehet felrakni, mert a Glideos csak ekkor indítja õket! Remélem, ezen még késõbb változtatnak...
-A TR-et ("TOMB.EXE") illetve a TR1Gold-ot ("TOMBUB.EXE") is patch-elni kell a következõkkel: a "TOMB.EXE"-t a TR1Gold CD-n található, "ORIGINAL"-könyvtárban lévõ "VOODOO" könyvtárbeli "TOMB.EXE"-vel (a 3Dfx-es nem jó!), míg a "TOMBUB.EXE"-t a TR1Gold CD-n, a "3DCARDS"-ban található "3DFX" könyvtárbeli "TOMBUB.EXE"-vel!
Ha nem jó a patch, akkor a Gliedos nem fogja indítani a játékot, és meg fogja mondani, hogy honnan patch-eljük a cuccost... Ha valakinek nincsenek meg ezek a patch-ek, az ne bánkódjon, alább fogok mondani linkeket...no meg, ha jól emlékszem, akkor a TR.hu-n is fent vannak a megfelelõ proggy-k! Legrosszabb esetben felrakjuk!
-Rendelkeznünk kell az eredeti (vagy biztonsági másolat) TR1-el, ill. a Gold-dal, vagy, ha utóbbi nincs meg, akkor a letölthetõ netes (3Dfx-es) verziójával! EVM-es TR1-re passzolok: nem tudom, hogy fog-e mûködni vele a dolog...bízzunk benne, talán igen! Ki kell próbálni!

 

Mûködés

Mikor elindul a játék, az elején kissé várakozni kell...inicializálás meg miegymás...de mûködni fog! Ez a várakozós dolog csak egyszer van, a következõ indításkor már nem fog jelentkezni... Kis idõ múlva bevillan a kép, és már játszhatunk is! F2-vel kiírathatjuk az FPS-t, ill. a Print Screen-nel csinálhatunk screenshot-okat a TR1-bõl...a Gold-ból sajnos nem lehet...
Azonban még "finomhangolni" kell a rendszert...pl. a víz barna (mint a kaki), nem lehet átlátni rajta, és ugyanez a helyzet a kerítésekkel és hasonló dolgokkal is... Erre én a következõt javallom: egyszer nyomjunk F3-at, majd kétszer (lassan - kis idõ kell neki) az F4-et! És máris helyreáll a "rend"! Aztán..."Let's go adventuring!", meg "Happy tomb raiding!", és a többi és a többi...

 

Linkek

-A Glideos linkje: http://www.glidos.net/
-Darcman site-ja, ahol rengeteg info és FAQ található...és többek között a patch-eket innen is le lehet tölteni, ha valakinek szüksége van rá: http://www.smokeypoint.com/banshee.html#glidos
-Némi screenshot-galéria egy GeForce3-as videokártyával rendelkezõ géprõl (ekkor állítólag NINCS szükség még a Glideos-ra sem!), érdemes megnézni a képeket: http://www.smokeypoint.com/tombraider1/tombraider1pictures.htm
-Egy biztos letöltési hely a TR1 ("TOMB.EXE") és a TR1Gold ("TOMBUB.EXE") file-ok megfelelõ PATCH-jeihez, a TombRaiders.hu-n
A TR1-hez ("TOMB.EXE") válasszuk a "Voodoo"-patch-et, a TR1Gold-hoz ("TOMUB.EXE") pedig válasszuk ki a "3Dfx"-et!

Nos...ENJOY! ;)

Ennyi ami most eszembe jutott, asszem elég részletes lett...mégis, biztos vagyok benne, hogy lesznek problémák (én is sokat szórakoztam vele, mire mûködött)... Ezesetben pedig bátran kérdezzetek...akár Fórum, akár emil!
Egy biztos: a dolog MÛKÖDIK! És ezzel végre egy igen régi "dilemma" oldódik meg...

 


 


Kiegészítés.

Letöltések:

Aktuális GLIDOS változat.

Paul Gardiner oldala.

VDM Sound project. De INNEN is letöltheted.


Szólaltassuk meg a TR1+Gold-ot Windows2000/xp alatt !

Ha van a gépünkben hangkártya, és windózunk korrektül kezeli, akkor az alábbi segítség 100%-os.

Elsõnek töltsük le a vdmsound-2.0.4-winnt-i386.msi fájlt.
Telepítsük fel.
Telepítsük a TR1, vagy TR1 Gold-ot a C:\TOMBRAID könyvtárba.
Az installálás során a következõ értékeket adjuk meg a hangkártyánál:

Soundcard: SoundBlaster
Port: 220
DMA: 1
IRQ: 7

( Azért nem árt ellenõrizni, hogy hangkártyánk tényleg az IRQ 7-es portot használja. Ha nem, akkor állítsuk át az install-ban, vagy az alaplapon. )

A setupban mentsük el a beállításokat, és lépjünk ki az install-ból.
Indítsuk el a Windows Explorert ( Windows Intézõ). Keressük meg a C:\TOMBRAID\Tomb.exe -t, és jobklikk.
Itt a fejrészben kattintsunk a "Run with VDMS " szövegre. Ezáltal programunk használja a Dos-os hangmeghajtókat.
Indítsuk el a Tomb.exe-t , és már meg is szólal, eddig "csöndes " kedvencünk.

A fentiek csak a Windows 2000/XP alatt mûködnek!

 


Íme, egy magyar fejlesztésû Glide Wrapper, a TR1+Gold-hoz! A GliDOS-hoz hasonlóan mûködik - habár ez képes Windows-játékokat is wrappelni -, de akiknek nincs lehetõsége a GliDOS regisztrálására - hogy eltûnjön a forgó GliDOS-logó -, azoknak nagyon jól jöhet. Jelenleg ez az 1.0-ás verzió, így vannak még ugyan hibái - de TNT-kártyákkal elméletileg tökéletesen mennie kell -, és egyelõre még csak Win95/98 alatt mûködik...

A program linkje: www.inf.u-szeged.hu/~h734724
A Készítõ - DÉGÉ - email-címe: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Minden, a programhoz tartozó dokumentáció megtalálható a letölthetõ archív állományban, magyarul és angolul is...

 


Kiegészítés: újdonságok 2003. végén - GliDOS, dgVoodoo, TRX...

Nos, éppen ideje volt már egy újabb technikai kiegészítésnek, részint mert a dolog intenzíven fejlõdik, s részint mert az utóbbi idõkben született egy-két nagyobb horderejû "találmány" is, mint például a TRX. Bár a TR-Sorozat már a 6. résznél tart, mégis, még ma is vannak, akik elõveszik az 1. részt is, de kicsit a kedvüket is szegi a dolog: egyrészt a program alaphelyzetben már eléggé bizonytalanul fut el mondjuk WinXP alatt, másrészt meg ugye elég ronda, úgy pixelesen..ezeken a dolgokon próbálunk ezen az oldalon segíteni, és bemutatni az új lehetõségeket. A TR1 felett ugyan már eljárt az idõ, de a Rajongók nem hagyták el, az biztos... Hogy még inkább kedvet csináljak az új távlatokhoz, hozzáadtam néhány képet is a cikkhez, amelyeket javarészt (kivétel dgVoodoo) magam készítettem a jelenlegi konfigurációmon: Celeron-Tualatin processzor, 1350 MHz; ATI Radeon 9000 Pro 64 MB videokártya; 384 MB SDRAM; 6X-os élsimítás és 16X-os Trilineáris Aniso-szûrés, 1024x768-as felbontás és 32 bit színmélység mellett...

1. GliDOS - http://www.glidos.net/

A GliDOS jelenleg már az 1.25-ös verziónál jár. A szokásos wrappelés és kiegészítõ funkciók mellett én még három új és fontos dolgot emelnék ki: 1. visszahozza a CD-audiókat XP alatt; 2. Paul optimalizált a kódon, hogy a DOS-os programok maximális sebességen tudjanak futni, így ma már gyengébb konfiguráció is elég hozzá; 3. a legutóbbi verzióktól már lehetõvé vált a textúrák lecserélése is, és így a szokásos 64x64-es (az egész "Old Gen" ekkora felbontású textúrákat használ egyébként) felbontás helyett most már 256x256-os textúrákat is képes megjeleníteni például a TR1-ben. Mint tudjuk, a program már egy jó ideje fizetõs, de az árát mindenképpen megéri. Jelenleg vannak reális kilátások arra, hogy a program kifizetése esetleg itthonról is megvalósulhasson, de ez még eléggé képlékeny.

2. dgVoodoo - http://dege.freeweb.hu/

A dgVoodoo - jelenleg az 1.50-ös verziónál tart - szintén egy ún. Glide Wrapper, akárcsak a GliDOS, de van négy nagy elõnye: 1. teljesen INGYENES; 2. valamivel gyorsabb, mint pl. a GliDOS, mivel más technikát használ; 3. van beépített screenshot- funkciója; 4. magyar fejlesztés, így magyar nyelvû segítséget lehet találni a letölthetõ ZIP-file-ban, a használatba vételt illetõen. Az egyetlen igazi hátránya az, hogy sajnos egyelõre még nem megy a DOS-os wrapper-része WinXP alatt, tehát így a TR1 sem. Egyébként maga Paul Gardiner, a GliDOS fejlesztõje írta nekem a közelmúltban azt, hogy a dgVoodoo véget vetne a GliDOS-nak, ha mûködne XP alatt is. Nos, azt gondolom, hogy azért ez elég szép elismerés - gratulálunk, DéGé... ;)

 

 

3. Tomb Raider Xtra, avagy a TRX Project, a GliDOS-hoz - http://www.resonantedge.com/trx/

A TRX-szel érkezett el a TR1 a grafikai evolúciója egy újabb állomásához, azaz egyfajta még magasabb szintre. Mert ugye kezdetben vala a Software-mód és a pixelhegyek, miközben már jelen voltak a 3D-s patchek is..aztán jött a GliDOS, amely lehetõvé tette, hogy a patcheket a mai modern kártyáinkon is kihasználhassuk, és még szebb és még magasabb felbontásban játszhassunk..most pedig itt van a TRX, amely a GliDOS által bevezetett textúralecserélésnek köszönhetõen 4(!)-szer élesebb textúrákat, és ezáltal ismét egy megújuló játékélményt kínál! Egy lelkes Fan, Gambit vállalkozott arra néhány hónapja, hogy újrarajzolja a TR1 teljes textúrakészletét! Ez az egész dolog legalább annyira "forradalmi", mint a GliDOS volt, még 2001 derekán: a játék az újrarajzolt textúrákkal gyönyörû lesz, talán még szebb, mint bármelyik "Old Gen"-es epizód, és így felzárkózik az AOD mögé. Feltéve persze, ha Gambit egyszer elkészül vele, hogy mi a teljes játékot a teljesen megújult szépségében élvezhessük majd. Egyébként a 4-szer élesebb textúrák nem igényelnek számottevõ plusz hardware-erõforrásokat, én legalábbis semmiféle lassulást nem vettem észre, ezek használatba vétele után. A különbséget pedig egyszerûen látni kell: a játék már a GliDOS-szal is nagyon szép volt - az eredeti pixelhalmazhoz képest -, de ha most megnézzük az új textúrákkal, akkor azt fogjuk mondani, hogy eddig kifejezetten ronda volt. :) Gambit fantasztikusan végzi a dolgát eddig: nem elég, hogy remekül rajzol, de a textúrák szinte teljesen hûek maradnak az eredetiekhez, és a hangulathoz továbbra is maradéktalanul igazodnak - egyszerûen nem hagynak kívánnivalót maguk után, csak "javulnak a látási viszonyok", azaz élesebb és részletgazdagabb lesz a környezet... :) Ha ki szeretnénk próbálni mi is a TR1-et így, akkor elõször is, rendelkeznünk kell a GliDOS 1.25-ös verziójával. Ezután a TRX Project honlapjáról a Downloads menüpont alatt letölthetjük a címképernyõhöz és az elsõ szinthez tartozó textúracsomagokat: a dolog még csak "béta"-szinten van, de demonstrációnak kiváló. Az Installation menüpont alatt pedig Gambit leírja, hogy hogyan kell használatba venni õket. Errõl annyit, hogy elõször is, ki kell csomagolni a textúrákat egy fix "textures" nevû könyvtárba a GliDOS könyvtárán belülre, majd a "Glidos.ini" állományban a TR1-hez hozzá kell adni egy plusz sort, a "TextureOverride: Yes"-t. Eztuán a GliDOS és a TR1 indítása után már az új textúrákkal fog indulni a program, de az F4-el még ekkor is tudunk váltogatni a régi és az új textúrák között... A TRX-oldal legimpresszívebb menüpontja kétségkívül az Examples , ahol példákat láthatunk a régi és új textúrák közti döbbenetes különbségekre: az eredmények igazán zavarbaejtõek! ;)

 


Nos, remélem, sikerült a cikkel és a képekkel néminemû kedvet csinálnom a fentiekhez, és a TR1+Gold jobb minõségben való futtatásához. Ha bárkinek nehézségei akadnának ezen dolgok kipróbálásával, nyugodtan írjon egy e-mailt, és megpróbálok segíteni...

 

Szerzõ: Bali András [mailto:Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.]
Twitter response: "Could not authenticate you."