Ulukai | |||
2001.07.02 05:23:28 |
Sys
Értsd már meg, hogy, amit én csinálok az nem időrablás, mert én nem makacsul vitatkozok, meg a végletitekig ragaszokdok az álláspontmhoz, mert igen is hagyom magam befolyálni megalapozottnak érzett érvek által, de értsd meg, hgoy az én értékrendben a felperes ügyvédje vagy, én vagyok az alperes és ügyvédje és bíró egy személyben. A saját érveimet jobban ismerem, és tudom, hogy honnan jönnek; és persze, hogy ezek felé húzok, de nem eresztem el magam mellett a szavaidat. Ha nem érzem annyira megalapozottnak az érveket, hogy ez által engedjek az nem az én hibám. Viszont úgy érzem, hogy te egy túl elszánt várvédő vagy. De a TR várat most nem egy támadotól, hanem egy látogatótól véded fegyverrel. Erre nincs szükség, mert én se lehúzni nem akarom, se sárba tiposni a TR nevet; mert igen is a legjobbak között tartom számon. És ahogy Te nem mondtad rá soha, hogy jó, úgy én soha, hogy rossz. Miért tettem volna, hiszen kedvenciem EGYIKE. Különben meg mondhatod, hogy jónak tartod, mert azzal azt fejezed ki, hogy számodra jó. Amit én csinálok, az ugyanaz mint amit Te, véleménykifejtés, semmit több, még ha kivülálló vagyok, akkor is. Elakartam hagyni a fórumot, mert nagyon sértetették az önézretedet a hozzászólásaim, és a reakciódból megkönnyebülést tapasztaltam, amit az váltott ki, hogy nem kell "vitáznod" velem többé, de mégsem tettem, jogom van ide is írni, ahogy bárhova. Annyit kéne csak megértened, hogy nem a megértés hiányzik belőlem, hanem az egyetértés. Megértem nagyon is, amiről beszélsz, ha nem érteném, nem mernék az ellene voksolni. Nem értek és valószínű nem is fogok egyet érteni a fanek nagyobb objektívításával. Rajongás, szerelem, stb. Nem higgadt, éppeszü érzések. Ha rajongasz valami íránt, már nem tudsz objektív lenni vele szemben, ismered a hibáit, mert olyan, mint egy hosszú házasság, amit nem a TR-rel, mint játékkal, hanem a TR szellemiséggel, ahogy ti mondjátok kötöttél. De ezek a hibák eltörpülnek számodra a nagyszerűségge mellett. Éveken át tartó halhatatlan még mindig egy lángon égő "kíberszelem", aminek a kimúlását előbb-utóbb az fogja jelenteni, hogy mások elveszik tőled. És ez a más nem én leszek, hanem magauk a készítők, a filmkészítők, a majdani potenciális (de talán sosem létező bár én azt nem hiszem) sorozat készítői, a Next Gen készítői. Ne legyen igazam, talán nem fogsz csalódni, én kívánom a legjobban, hogy ne így legyen, de ha valamit túlságosan felkap a nép, abból annyi pénzt hoznak ki, amennyit lehet, ahogy Blue_Highway_ACE is mondta, amennyit nem szégyelnek, ez viszi örvénybe a TR szellemiséget. Rajongás és Objektítivítás? Miért nem rajongók írják a játéktetszeteket, mert ők eleve fel- és túlmagasztalnának dolgokat, a közönség jobban bízik az elfogulaltan véleményekben, és ez kell az átlagjátékosnak, és most ez alatt nem a "csak játszom" karaktereket értettem. MErt egy rajongó még, ha látja is ugyanazokat a hibákat, kevesebb jelentőséget tanusít neki, és teljesen másképp veszi figyelembe az értékelés során. Egy játék kritika célja nem a hibák kivesézésése, nem hiszem, hogy ezt tettem volna a cikkemben. Elhiszem, hogy bele tudnál kötni, de pl. nézd meg magakatokat, nézd meg Von Croyt. Ő azt mondja, hogy minden részével együtt el kell fogadni, mert ha nem fogadod el a részt, akkor az egészet nem fogadod el. Hülyeség. Vannak emberek, akiket kedvelelsz jó barátaid, de látod bennük a rosszat elfogadod, de mégis megemlíted és talán még kifogásolod is, és ha változásra bírhatnád őket ezen a téren, és tudod, hogy építő hatással lenne rá nézre, akkor megtennéd, mert a javát szolgálnád. A TR-n nem tudsz változtatni, nem te alakítot, max a véleménydet alakítod róla. De azt gondolni, hogy ha egy része nem tetszik, és az szerves része az egésznek, akkor már az egész nem tetszik? Hát tudod, én ezt nem nevezném rajongói objektívításnak. Teljesen más a rajongói célzat és a rajongói magatartás. Én úgy érzem, hogy kellő ismerettel rendelkeztem a TR-ről, mikor cikket írtam az ötödik részről. Sosem állítottam, hogy akkora mélységeiben ismerte a TR-t, mint Te, és mind máig tartom, hogy csodálandó az ismeretanyagod a témában, de . egy értékelésnél, nem lehet követeendő szempont pl., hogy Yarofev történetének mennyire az mélyére lehet nézni, a játékot a játékosoknak, akkor is a gameplay, a hangulat, az élvezeti faktor, a kivitelezés adja el. Csak ezután nézik meg az olyan kiegészítőket, hogy történet és főleg történeti mélység. Na én most szörnyen objektív voltam, mert én a történetet az elsők között tartom számon, nagyon sztoricentrikus vagyok, de tudom, hogy ezzel páromat rítkitom a gamerek között. A sajtó nem igazságot szolgáltat, hanem ahogy te is mondtad "alakítja a közvéleményt", igazságtalan lenne a közvéleméynt rajongókkal alakítatni, ugyanúgy, ahogy nem szerencsés olyan embert a szerzői székbe ültetni, akinek püspöklila gyikfingja sincs a témát illetően. Nem hiszem, hogy ez utóbbi kategóriába lennék sorolandó. Nem állítom, hogy objektív a véleményem, mert egyáltalán nem is hiszek az objektívításban, csak azt mondom, hogy merem állítani, hoyg objektívebb, mint egy rajongóé. Nézd csak meg, hogy mi az oka mélyre ható ismereteindek? A fanatizmusod, aminek kapcsán elkezdted jobban megismerni, minnél többet megtudni és értékrenedben messze a játékkategórián túlemelni a Tomb Raider jelenséget. De ha nem lett volna a kezdeti tetszés, akkor nem jön a későbbi tudás. Mert valamilyen optimudonak meg kellett felenie, hogy megszeresd. Persze, hoyg nem a kezdeti lángolás időszakában vagy, és sokat, sőt rengeteget tudsz ahhoz, hogy ne a levegőbe beszélj, de egy sokszor egy később jött dologgal indokolsz meg egy korábbit, és ezt vetíted vissza. Ami pedig valahol igazságtalan, mert akinek eleve nem tetszik, az nem néz jobban a mélyére, hanem azzal foglalkozik, ami őt ragadja magával. Ettől ő még nem lesz kevésbé objektív, csak kevesebb tudással rendelkező megfigyelő, mert ő másról nyilatkozik elismeréssel (most nem magamról beszélek). Az pedig igaz, hogy valóban kevés játékot ismerek igazán mélyégeiben, és úgy egyet se, és valószinü nem is fogok, mint te a TR-t, de könyögröm, ahogy te folyton azt hangoztatod, hogy vagy játékos, én úgyanőgy nem vagyok rajongó, és egy játék sem tesz a rabjává (ha csak nem csinálnak valami fotorealsztikus grafikával megáldott game-t egy vörös hajú nővel a főszerepben, akitől kiakattanok ;>>>> - Sys ne köss bele: tudod, írónia ;>) Bár nem jelentek ki semmit. A másik: folyton magadat ismétled a földrajzi, kulturáis nem tudom milyen maszlagban. Igazad van: mondtam, hogy a TR ebben a leggazdagabb és legsokrétübb. De 5 rész alatt volt idő változatos helyszíneket felsorakozatatni. De viszont a legkülönbözőbb műfajokban találkozunk ilyesmi játékokkal, amik valódi kulturális alappillréekn nyugszanak vagy valóban létező legendákat ragadnak ki(Shogun, Atlantis, Broken Sword, Gabriel Knight), földrajzi helyszíneket mutatnak be (Driver, Midtown Madness, Europa Racer, stb.), és amik történeti mélyésben túl mutatnak rajta (Omikron, Outcast, TLJ). Ezek nem játék összevetések voltak, hanem egyes jellemzők összevetései más játékok homogén jellemzőivel. Ezzel arra válaszolok, amikor azt mondtad, hogy a TR ezekben a dolgokban azt nyújta, amit más játék nem tud és nem nyújt, és ez teszi többé, mint egy játék. Ezzel nagyon nem értek egyet, és messzemenő kövekeztetés volt, amit én sem mernék kijelenteni, mert közel sem ismerke minden játékot, Te meg pláne nem, mert fogadni mernék, hogy a fent említett játékok nagy része neked csak név, semmi több, és magad is csodálkoznál, ha látnád, hogy jé nem csak a TR tudja ezt meg azt. Tudom, ezt valahol magad is elismerted már, és el is ismered. Szóval nem teljes játékokkal vetem össze, főleg nem más műfajok gyermekievel, csak ahogy te kijelented (meg persze én is), hogy a TR szerinted mennyi mindenben túltesz a kvéken (persze szerintem is), én úgy kijelentem, hogy sok játék más tekintekben túltesz a TR-en. A TR a fenemlített dolgok mindegyikét együtt tudja, ami külön elismerést érdemel, de ez közel sem jelenti azt, hogy más játék nem tudja ezek egy részét, vagy akár mindet, ugyanolyan vagy jobb szinten produkálni. Azt biztos, ahogy már én is oly sokszor ecseteltem: saját műfaján belül alázóra még nem talált. a gonoszság, virtuális öldöklések? Hát tudod Sys, jó példa volt a Mátrixot felhozni, mert akkor vegyük ellenpéldának a 13. Emeletet, ugyanarról szól csak más megközelítésből, más vérmérséklettel. A 13. emelet egy sc-fi thirller, nem egy akciófilm. A Mátrix tetszik, és jó az alapötlet, és nekem nagyon megfelel, de túl elakcisódott, valahol nekem olyan, mint a TR a játékok között. Nagyon jó, de nem az én vérmérsékletem. A 13. emelet annyi emberáldozatot kívánt, amennyi még történetbeágyazottan logikus volt, a Mátrixban viszont ontották az életet, ahogy Lara is teszi. Igen-igen végül is a cél szentesíti az eszközt. Akkor vegyük úgy, hogy szemléletes legyen. A TR nekem a Mátrix, a kalandjátékok (GK, TLJ), meg a 13. Emelet; én az utóbbit jobban szeretem (kevesebb véglet és szélsőség), de attól még az előző is nagy kedvenc. Az ami elérhetetlen meg ellenállhatatlan-t meg midnenki arra vetíti ki amire neki tetszik, ez a jó mondásokkal, amik megragadnak, általánso érvényüek akarnak lenni, de mindig behelyezzük őket a saját kis világunba. Jó is ez így... Ulukai A világ mindig olyan szinű, amilyenre színezed a szemeddel |
||
Sys | |||
2001.07.02 03:17:12 |
Ulukai:
Yo... Miattam mehet ez a végtelenségig is; kérdés, hogy van-é az időrabláson kívül még valami más haszna is? Továbbra is tartom, hogy a Fórum látogatóihoz képest kívülálló vagy... Objektivitás... Igazad van: embere válogatja; minden ember más-és-más, nem szabad általánosítani. A TR5-ös cikkedet olvastam, és be kell valljam, 1001 helyen tudnék belekötni, csak épp nem látom értelmét; bizony voltak benne nem igaz állítások is, ami pedig tájékozatlanságról árulkodik (pl. a szájmozgást nem a TR5-ben vezették be, és még sorolhatnám)... Szal' az a cikk nem volt erős, sőt... Viszont a TLJ-cikked azóta is alapmű számomra, most is megvan, és meg is látszik a cikken, hogy azt a játékot mélységeiben érintetted... Igen, Te ismersz sok játékot, de Te is csak néhányat ismersz nagyon mélyen, amelyek igazán megfognak... Az én objektivitásom... A magam módján igenis objektív vagyok, ezt továbbra is tartom. És ez abból adódik, hogy ismerem a TR-ek hátrányait alapból (ezen a téren nekem nem tudsz újat mondani, bár előnyből sem, az is igaz, és ez az összes újságra igaz), DE az előnyöket is, és ez utóbbiakat az újságok bizony nem hangsúlyozzák. Rendben, legyen ez az én feladatom (ami bizony néha nem könnyű). Az, hogy nem játszok mással, ugyanannyira igaz, mint az, hogy Te egy rajongóhoz képest csak hangyányit tudsz a TR-ekről: ezzel a logikával pedig mindketten elfogultak lehetnénk... Viszont én soha az életben nem mondtam olyat a TR-ről, hogy ez a legjobb, de még annyit sem, hogy jó! Keresd vissza bármilyen általam leírt szövegben, hogy a hol mondtam ezeket a szavakat a TR-re: nem fogsz ilyet találni. Egy másik fórumon, a Gamestar-on éppen én vetettem fel, hogy mondjanak már ellenérveket, és ezekkel egészítem ki a "Kíberszerelem... #2"-t. Elég sok anti-TR-es volt ott, és mégsem mondtak semmit, csak elismerően nyilatkoztak (pedig azelőtt eléggé éles volt a nyelvük!). Megjegyzem, hogy ott is nagyon objektív voltam (hiszen én magam ajánlottam fel, hogy helyt adok az ellenérveknek!)... Még valami, ide... Az objektivitást a fan-ekre éppen azért használom, mert Ők azok, akik a teljes TR-t képesek átlátni, és egyébként olvasd csak vissza a "TR kunkurencia" topic-ot, és meglátod: Ők játszottak mással is, kipróbálták, de mégis a TR-nél maradtak! És ennek okai vannak: amit a TR-től kaptak, azt a másik gámok nem voltak képesek visszaadni, jóllehet, jobb játékok, mint a TR, de... Hadd ne magyarázzam tovább, ha nem akarod, akkor úgysem érted meg... A történelmi, földrajzi, kulturális és egyéb triviák igenis kiemelik a TR-t a többi gám közül, és lehet, hogy szerinted nem egyedi dolgok ezek, de a TR-ben a legerősebb a felhozataluk, ahogy mondod; és szerintem viszont ilyen szinten megkockáztatom, hogy igenis egyedi dolgok, ekkora "felhozatalt" figyelembe véve... Mellesleg amit az előző hozzászólásban írtam, az csak egy elenyésző mennyiség volt. És a TR ösztönző erejéről (utánaolvasok dolgoknak, és tanulok belőlük; verseket, esszéket, novellákat írok; rajongói oldalt üzemeltetek; stb., stb.) még oldalakat zengedezhetnék: mert egy játéknak sincs ekkora rajongótábora, ennyi rajongói oldala, és Lara Croft akkor is a legismertebb Kíberlány az egész Földkerekségen... És ezeknek a dolgoknak is okai vannak, és akár elismered egyszer, akár nem, akkor is az okok közé tartoznak azok, amiket az előző "regényekben" felsoroltam... Tetszik, nem tetszik: egy rajongó jobban tudja, jobban érzi... Igazad van, sok műfaj van: ezért is ne mérjük a TR-t soha egy OutCast-hez (messze túlmutat), vagy egy TLJ-hez se... De a TR egy egyedi dolog, ahogy, és amit nyújt, úgy nem nyújtja más, és ettől még nincs kizárva, hogy más lehet jobb... Kit érdekel, hogy melyik játék a jobb, ha egyszer az ember egyben megtalál sokmindent, amit másban nem? (Most nem a magam nevében nyilatkoztam, hanem azokéban, akik próbáltak más gámokat is, és mégis a TR-nél maradtak.) Gonosz-e Lara és Yarofev emberei... Ha figyelmesen olvastad volna az esszét, akkor láttad volna, hogy oda volt írva, hogy Larának mindenképpen meg kellett állítania ezt az egész esztelen vállalkozást, bármi áron! (Hja, állandóan rébuszokban beszélek, és elvárom szerencsétlen Hallgatóságtól, hogy megértsék a kusza utalásaimat. De azért eléggé hangsúlyoztam a Dárda veszélyességét is.) És, hogy miért is? Mert Ő és Charles Kane már tisztában voltak a Végzet Dárdája erejével! Te figyelted, és értetted a videót előtte?! És teljes egészében?! És amikor az Admirális odaveszik a hajóval? A fehér fényt? Annak az ereklyének ott a helye az óceán mélyén, és soha senki nem kaphatja meg, mert irtózatos következményei lehetnek! És Lara volt az egyetlen, pont ott és pont akkor, Akinek módjában állt megfékeznie a Maffiózót és az Admirálist, KERÜL AMIBE KERÜL: inkább haljon meg önvédelemből annyi ember, akit lemészárolt, minthogy' az egész Világ pusztuljon! A TR4-es tuaregeket is sajnálhatjuk ilyen alapon. Szal' igazad van, hogy sok felesleges és értelmetlen vérontás volt ott, mert a halál és a vérontás mindig felesleges és értelmetlen, DE... De Larának NEM volt más választása, ha szabad így mondani: ha a Dárda napvilágra kerül, és ráadásul a Maffiózó kezében, akkor sokkal több mindenki veszett volna oda! Ne feledd: "World peace...not entirely my purpose in pursuing this artifact." (Szergej)... Ugye tudod, hogy ez mit jelent?! Ez éppen az az eset egyébként, mint amikor Trinity és Neo bemennek abba a nagy irodaházba, és mindenkit agyonlőnek, ártatlan embereket (biztonsági őrők, portás, recepciós, stb.) is! És Te akkor arra mit mondtál: meg kellett halniuk egy nemesebb cél érdekében... Nem magyarázom tovább... Ebből ezt már meg kell értened... Végezetül még annyit, hogy nem kell, hogy a TR legyen a legjobb. Személy szerint feleslegesnek is tartom a "jobb, nem jobb" rangsorolást. De akkor is vannak olyan ismérvei, amelyek ezt a játékot számomra és sok más ember számára a "legjobbá" teszik, ez vitathatatlan. És ez valóban szubjektív dolog, mint ahogyan például az is, ha kijelentem, hogy a TR-t naggyá tevő ismérvek közül ez-és-ez nekem nem jelent semmit. Hogy mik ezek a TR-t a többitől egy rajongó számára kiemelő ismérvek, azon persze lehet vitatkozni, de akkor is az a véleményem, hogy egy rajongó ezt mindig sokkal jobban tudja, sokkal jobban érzi és átérzi... Szerintem ezzel a bekezdéssel elmondtam és elismertem mindent, és talán le is lehetne zárni a vitát... Az "amíg ellenállhatatlan"-dologgal kapcsolatban csak egy személyes tapasztalat. Tudom, Te ezt emberekre használod, de a hozzászólásodban azt írtad, hogy "mindig addig tudsz igazán értékelni valamit, amig nincs meg". Ez nagyjából igaz is, de nekem van egy-két ellenpéldám, csak az érdekesség kedvéért, no meg a kivétel erősíti a szabályt alapon: amikor hozzájutottam egy-egy origi TR-hez, akkor valóban én is azt érztem először, hogy nah, megvan, nagy dolog. De aztán eltelt egy kis idő, és minél több idő eltelik, annál jobban tudom értékelni. Még azt is hozzáteszem úgy általánosságban (nem origi TR-ekben gondolkodva), hogy amit nehezebben szerzek meg, azt még jobban tudom értékelni azután, és később, amikor már lehetetlen lenne megszerezni, akkor még jobban (kuriózum)... Sys "I make my own luck." |
||
Sys | |||
2001.07.02 03:17:04 |
Ulukai, B_h_ACE:
Igaz, de nekem ez a film-dolog akkor is fáj, ahogy Ulu' is mondta: "...mert ha már elhúzzák az ember előtt a mézes madzagot..."... De Ace, hogyhogy nem passzol a képregény? Mondanál erre példákat? Most tényleg csak azért, mert nekem sajna egy sincs, egyelőre... Az eredeti játék-sztorikban nagyon elenyésző mennyiségű bakit lehet csak találni, és ezeket még könnyedén ki is lehet magyarázni. Ezekről régebben írtam, ha valaki olvasta, olvasta, ha nem, nem... Sys "I make my own luck." |
||
Ulukai | |||
2001.07.02 01:45:04 |
Sys
Én megértettem, amit mondtál a filmről, és megértem a felháborodásodat is, de én már korábban irtam, hoyg ne várjunk el következettességet egy olyan világtól, amit a pénz épít fel. A sikert halmozzák, és nem a makulátlanságot, az embereket sajnos már csak a név is moziba vonzza, és csak nagyon kis százalékuk fogja kifogásolni benne azt, amit te meglátsz benne. És ők mosolyogva gazdagodnak a Tomb Radier és Lara Croft nevek által, és nem attól lesznek álmatlan éjszakáik, hogy ütik a történetet. Csak hát ne tették volna a kijelentést, mert ha már elhúzzák az ember előtt a mézes madzagot... Na mindegy, én is azt mondom... Látni kell! |
||
Blue_highway_ACE | |||
2001.07.02 00:38:33 |
Sys:
Ugyan, nem kell azon kiakadni, hogy a film nem passzol a jatekhoz. A kepregeny sem passzol (Pedig magaban a kepregyeny is eleg jo... Gyujtottem is, amig energiam es penztarcam engedte.) Sot, egy kis kotekedessel meg a jatekokbann is lehetnne bakikat talani. : ) Oruljunk, hogy van egy filmunk is ebben a temaban es kesz... : ) B_h_ACE |
||
Sys | |||
2001.07.01 23:54:16 |
Ulukai VonCroy-hoz:
Egyetértek Veled nagyrészt... De a filmet már múltkor magyaráztam, és nem hiszem el, hogy nem értetted meg: A KÉSZÍTŐK ELŐRE BOCSÁJTOTTÁK, HOGY A FILM NEM FOGJA ÜTNI MAJD AZ EDDIG MEGISMERT TR-VILÁGOT (Lara, sztori, stb.), HANEM ANNAK A RÉSZÉT FOGJA KÉPEZNI! Ezt próbáltam Neked megmagyarázni! És ezt nem tartották be, pedig megígérték (hidd el, tudok pár dolgot a filmről, már így előre is: van forrásom, egy pár, és megbízhatóak)... A film igenis egy újabb TR-sztori akart lenni, amely belepasszol az eddigiek sorába, mégegyszer mondom, EZT ÍGÉRTÉK EGÉSZEN A VÉGLETEKIG! Nah, talán most már érthető voltam, akkor... Tehát a filmnek igenis köze van a játékhoz, csakhogy mégis elrontották a dolgot... Ezt többször nem fogom magyarázni, aki ebből sem értette meg, az már nem is fogja... A film megnézte után majd esetleg kijelentem, hogy elfogadom-e azt egy önnálló kalandnak, az eddigi Lara-életpályában, vagy pedig azt mondom, hogy "csak egy adaptáció" volt... De ehhez még meg kell nézni... Sys "I make my own luck." Hozzászólás szerkesztve Sys által - 2001.07.01 23:54 |
||
Ulukai | |||
2001.07.01 22:59:30 |
Sys
Mindig azt mondod, hogy jobban megértenélek... Én megérteleke tökéletesen értelek és az esszéket is, és nem vagyok kivülálló. Annyit hallottam már tőled élőszóban si a TR-ről, végigjátszottam az összes részt, és részleteiben és érdekel, voltam fan is (bizonyos mértékig), de már nem vagyok. Nem igaz, hogy egy fan objektívebb tud maradni, szerintem emberre válogatja, nem biztos, hogy az aki a cikket írja. Én is írtam TR 5 cikket, és nem (csak) a gameplay miatt húztam le. És volt elég ismeretem a témáról, azt hiszem. A te objektívításodban viszont tényleg nem hiszek, és ez azért van, mert nem játszasz más játékkal. És az, hogy mi okból nem játszasz mással, az nem változtat azon, hogy nem játszasz mással. Én ismerek sokat, és ezért tudok áfogóbb képben lenni. Mondtam, hogy sok műfaj van, és ezek összevetése szerintem nem teljesen fair. Az biztos, hogy sokkal több és tartalmasabb szórakozást nyújt, mint egy Quake vagy egy Carmageddon. És műfaján belüli közvetlen vetélytársakat is szinte vitathatatlanul sok mindenben maga mögé utasít (Drakan, Heavy Metal FAKK 2), de történeti mélységben a kalandjátékok és az Outcast és Omikron és Resident Evil szintű játékok mögött marad jóval. Kultúrális és történelmi eseményket, valóban létező legendákat pedig sok más játék is feldolgoz, igaz hogy sehol nem ekkora a felhoztala mint a Tomb Radierben, de a valóságalap nem az ő egyedi vívmánya, valljuk be, volt rá elég lehetősége a hosszú sorozat alatt. Külöben a sokszínűséggel egyet érte, tényleg elég változatos, és minden helyszínek meg van a maga atmoszférája, és jó ha ezek a helyszínek átélhetőek és jó a tudat is, ha akarsz eljuthatsz oda te (általános alany) is. De azt mondom, hogy ezek a dolgok nem emelik ki a TR-t a többi játék közül, ettől nem lesz több. Sok más játékra is lehet azt mondani, hogy több, mint játék, egyszerüen be kell vallani, hogy a mérce került magasabbra, és az elvárás változott meg. A gonosz-e Lara topicot még régen olvastam. Én csak azt mondtam, ha a tanulságot szajkózzuk, akkor meg figyelmebe kell venni ezt is. Mert kevésbé dicső az, hogy Lara Yarofev embereit és azok éhező családját nem kenyér, hanem élet, illetve apa nélkül hagyta, és igy ment megmenteni a világot. De hát akciójáték ezzel jár...Nem rendelkezik a kalandjátékok (pl. Gabriel Knight, Longest Journey következetességével). Petúnia: Amíg elérhetetlen, addig ellenállahatatlan. Gondolj bele mindig addig tudsz igazán értékelni valamit, amig nincs meg. Ami megvan az valahol természetessé vállik a számodra egy idő után, a mindennapjaid részévé, Amig vágyakhzol utána addig felmagasztalod sokkal nemesebb számodra. Na egyenlőre ennyi Ulukai A világ mindig olyan szinü, amilyenre színezed a szemeddel |
||
Ulukai | |||
2001.07.01 22:29:48 |
VonCroy
Te jó lennél papnak, miközben olvastam a soraidat, nem tudtam, hogy misére vagy esküvői beszédre emlékeztetnek e inkább. Az ügyvédet szintén ajánlom, nem lenne az a biró, akit nem tudnál megygyőzni. (egy vörös hajú birónőt én is szívesen meggyőznék ;>). Na komolyra fordítva a komolytalant. Nem értek egyet veled, szerintem a TR igen is darabos, és nem tünik teljesen zárt egésznek. Mert úgy toldják az egyes epizódokat, mondjuk ha TV-s példát kéne mondani: azt mondanám, hogy egy hetente ismétlödő sorozat, nem pedig egy folytatásos szappanopera. Csak gyenge szállak és utalások vannak, látszik, hgoy toldásnak készülnek. Ott a Resident Evil, az teljesen más, ott akkkora összefüggések vannak a részek között, és annyi utalás a részek közt eltelt időre; látszik, hogy egy egész történet kiragadott darabjai az egyes epizodók, holott a TR-nél a részekhez készül történet, és nem a történethez rész. Ahogy mondtam, szerintem a TR trendeket követ. Ahogy Sys is szemléltette: Indy, Múmia, Mátrix. Azért elég klisés. Abban egyet értek, hogy mindenkinek a maga szemével kell néznie Lara,t ahogy mindent mást is ezen a kerek (vagy kinek milyen ;>) világon. De az Eidos és a Core akkor is alakítja és istápolja a "termékét". Létrehozták számotokra, számunkra a maga világával együtt, de olyan irányba is befolyásolják amerre mondjunk nem mindenkinek tetszik. És az nem Lara azért már már nem jó, azt már nem kell elfogadni? Mindenkinek csak addig Lara, amíg tetszik. Megváltozott a viselkedés és beadod a válópert, aztán csak a szépre emlékezel, de ha szembejön veled az utcán elfordulsz tőle? Nos, Von-Croy ez amiért nem láthatod csak a saját szemeddel Larat, mert nem Te egyengeted az útját, te csak reméleheted hogy meghagyják a Neked is tetsző formátumban. A filmmel kapcsolatban igazat adok neked, én is ezt mondtam Sysnek, hogy annak semmi köze a játékhoz, nem attól lesz jobb vagy rossabb, hogy a filmadaptációt elrontják e. A Resident Evil filmnek pl. a néven kivül semmi köze nem lesz a játékmenethez. Nem befolyásolja, ha a film más lesz, az én szememben nem. |
||
Petúnia | |||
2001.07.01 22:28:10 |
Huhhh! Végre lett időm végigóvasni' ezt az egész frankó kis topicot az elejétől a végéig, és marhára tetszettek ezek az esszék, amiket itt alkottatok! :-) Én magam nemigen tudnék ilyet összehozni, de Sys és Ulu, szerintem Ti simán könyvet írhatnátok, vagy legalábbis egy könyvecset. :-)) Valamint Von Croy is tök jókat írt ebben a rövidebb szösszenetben, gratula!
Szal' nagyon jók, rengeteg igazsággal, egyetértően bólogattam, miközben olvastam. Most megint az van, hogy nem tudok semmit hozzátenni, meg megcáfolni sem. Csak így tovább!! Ja de mégis van valami, ezzel az "Amíg elérhetetlen, addig ellenállhatatlan"-nal kapocsban. Ezen én már sokat agyaztam, és arra jutottam, hogy nemigen értem, mert szerintem ha már elértük, akkor igazából ellenállhatatlan, mert amíg nem értük el, nincs is minek ellenállni nem tudni. Nem? Na persze, ugye azért itt attól is függ a dolog, hogy mi az az akármi, ami "amíg elérhetetlen, addig ellenállhatatlan". :-)) "I am a big girl now" |
||
Sys | |||
2001.07.01 21:53:45 |
Blue_highway_ACE:
Ace, helyesbítenék, bizonyos fokig... Összefüggések természetesen vannak az egyes TR-epizódok között, millióegyet tudnék mondani (az utalások ugyanis már összefüggések, és még ezen kívül is rengeteg van). Igazi folytonosság nincs, és ezért beszélhetünk egymástól IDŐBEN elszeparált részekről... Kivételek azért vannak, a TR4 és a TR5: eme két rész elválaszthatatlan egymástól; no és pl. ott van a TR3+TR3Gold is... Az is igaz, hogy az egész TR és Lara Croft tulajdonképpen az EIDOS és a CORE "fejőstehene", de ez mit sem változtat azon a tényen, hogy a TR és Lara igazából az, amit mögé képzelünk... Egyébként a rajongók többségét nem érdekli, hogy ez az EIDOS-nak, meg a CORE-nak "csak" üzlet, a rajongók akkor is szeretni fogják a TR-t, és azt is tudják, hogy miért... És, ahogy' mondod, ez tényleg nem baj, mert amíg van rá kereslet, addig biztosan lesznek újabb részek, újabb kalandok. És ez nem baj, egészen addig, amíg mi mindig megtaláljuk bennük azokat a dolgokat, amiket keresünk... Sys "I make my own luck." |
||
Blue_highway_ACE | |||
2001.07.01 21:41:56 |
VonCroy:
Hali. Nem ertelek, bar neked biztosan tobbet jelent a TR mint nekem. A TR elsosorban uzlet. Addig csinalnak uj reszeket amig eladhato. Reszeket mondok, mert en semmi osszefuggest nem latok koztuk. Persze, egy-ket utalas meghasonlok.. de ez NEM osszefugges. Annyi penzt huznak ki belole amenyit lehet. Ez igy van rendjen. Ezt csak sok reklammal lehet megtenni. Amiben penz van es sikeres arra Tomb Raider sorsa var. Ez van. Ezt kell (lehet) szeretni. Jol is van igy. B_h_ACE |
||
Sys | |||
2001.07.01 21:41:02 |
VonCroy:
Te rendszeresen félreértesz engem! Vedd már észre, hogy egy oldalon állunk! Éppen én szoktam mondogatni, hogy amikor végigjátsszuk az összes "részt" (amelyeket azért lehet "részeknek" nevezni, mert Lara életének egy-egy szakaszai, és a szakaszok között nincs igazi folytonosság (kivétel TR4, TR5)), akkor az egészen végignézve az EGÉSZET fogjuk látni, és megérteni! Egy oldalon állunk, mondom, mindennel egyetértek, amit leírtál (könnyű nekem: rajongó a rajongót mindig megérti), nem is igazán tennék hozzá semmit, mert tökéletesen igazat adok Neked (ezért szoktam mondani, hogy Lara Világa annyiféle, amennyiféle ember van, és amilyennek elképzeli)... Egyébként pedig NEM lesz TR6! Ha Lara nem maradt életben, akkor azért nem, ha pedig életben maradt, akkor azért nem! Olvasd csak el az ide vonatkozó esszét, és meg fogod érteni, hogy ha életben maradt, akkor miért nem: http://www.------------/2_Essze/2_essze.htm [Link javítva TranSam] Sys "I make my own luck." |
||
Sys | |||
2001.07.01 21:38:36 |
Ulukai:
Jól esik az elismerés... De valóban, azóta már átnéztem újra a Yarofev-es esszét, és két dolgot találtam, amit a kelleténél többet ismétlek: az egyik az Admirális célja, a másik pedig a büntetése. De van rá magyarázatom, mindjárt kettő is: az egyik az, hogy mint írtam a végén, "túlságosan" meghatott a dolog, SZVSZ az empátiám időnként irreálisan nagy tud lenni, és nagyon a hatása alá kerültem; a másik magyarázatom viszont már jobban megállja a helyét, e szerint az ismétlés, felemlegetés szándékos, az első esetben az Admirális állandó "ezen agyazását" akartam érzékeltetni (csak ez vezérelte, és elvakulttá tette), míg a második esetben pedig a büntetés súlyossága volt az, ami nagyon szíven ütött, és ezt valahogy' mindenképpen érzékeltetni kellett, és nem bírtam elégszer hangúlyozni... A sztorit pedig tovább lehet gondolni: vajon mi történhetett, mikor fény derült erre az egész dologra? Vajon az emberek utána tudták még tisztelni Yarofev-et? Nagy az esélye, hogy az Admirális kegyvesztett lett, és ezáltal a büntetés súlya még sokkal jobban érezhető: halálában sem biztos, hogy találhat megnyugvást... Ezek a dolgok SZVSZ mind benne voltak a történetben (bár tagadták, de talán még a Kurszk-katasztrófa is), lehet, hogy nem volt szándékos, de kibővíteni a szálakat, és kigondolni a LOGIKUS helyzetet, amelyből ez az egész ADÓDOTT, FELTÉTELEZNI, sőt SZINTE BIZTOSRA VENNI dolgokat, amelyek ide juttatták az Admirálist, nos, ez bizony cseppet sem beteges dolog. Ezek a dolgok nem voltak megemlítve, de attól még a háttérben bőven jelen lehettek (sőt, szerintem jelen is voltak, éppen erről szólna az az esszé, vagy inkább gondolatébresztő). Ez a dolog legfeljebb egészséges fantáziálgatás, amolyan "tudni akarom, meg akarom érteni az egészet" hozzáállás, inkább. És én mint "TR-Esztéta", ezt tovább adom a Rajongóknak, mert úgy érzem, hogy ha én tudom, sejtem ezeket a háttérben meglapuló logikus triviákat, akkor Őnekik is tudniuk kell! No és ez a TR egyik előnyének is felhozható: szerintem nem sok játék vált ki ilyesmit az emberből, mondom, láttam TR-esszéket számos külföldi honlapon is (viszont az igazi csattanó az, hogy mikor a szólt Hamster, hogy lenne-é kedvem ide is írogatni, akkor még nem tudtam, hogy akár egy darab ilyen jellegű íromány is létezik a külföldi TR-site-okon!)... A Vegas-os esszéről annyit, hogy büszke vagyok rá, mert amit ott leírtam, az egy egyedi történet-boncolgatás... Egyébként mások is boncolgatták (szal' EndreMan, nem kell aggódni, mert nem csak én végeztem mélyreható elemzést pont ezzel a kis kalanddal kapcsolatban), de mindenki "valóságosnak" állította be, és nem ismerte fel az általam felvetett jelekből egyértelműen kijelenthető "álom-lehetőséget"; legalábbis ilyen történet-boncolgatást eleddig nem találtam. Meg kell még jegyeznem, hogy a Gold-okért nem igazán a CORE és az EIDOS a felelős, ők "csak" kiadói szinten "prezentálják" eme epizódokat. Meg kell említenem Philip Campbell nevét, ugyanis a Gold-ok "pályáit", és az esetlegesen elrejtett triviákat Ő készíti/helyezi el... És Phil Campbell nagy kópé! Legalábbis a Vele készült interjúkból ez derül ki! És ki tudja, lehet, hogy ha egyszer megkérdeznék Őt igazán a "rémálom-lehetőségről" a "Nightmare In Vegas"-szal kapcsolatban, akkor kinyögné, hogy igen, ez szándékos volt! Egyszerűen túl sok a "véletlen" egybeesés (amiket felsoroltam), és Phil Campbell túl agyafúrt ahhoz, hogy kinézzek Belőle egy ilyen "merényletet"... Egyébként az esszé sikeréről annyit, hogy azon site-ok webmesterei, ahová elküldtem az írást, nem jeleztek vissza (régi a téma?, nem érdekli őket?, nemtom'...), viszont a TombRaiders-en két hozzászólás érkezett rá, és igen jó volt a fogadtatás! Szal', amolyan félsiker... :) Folytatva az előző hozzászólásod utolsó mondatának felvetését (a TR jobb-e, nem jobb-e)... A TR sok játéknál nem jobb, soknál nem rosszabb, de vannak olyan dolgok, amiket csak és kizárólag a TR tud... És éppen ezért TR. Ez vitathatatlan. És a rajongók ezek miatt szeretik, miközben természetesen mindenki más-más arányban kedveli az egyes összetevőket: van, aki csak játszik, de a hangulat magával ragadja, és ezért nem tudja letenni; van, akit a történet fog meg; van, akit maga Lara Croft; van aki észreveszi a történelmi, földrajzi, és kulturális triviákat, amiket a játék magában hordoz (és ezeket minden esetben szándékosan), utánaolvas ezeknek, és ezáltal olyan információkra tesz szert, amelyekre akár Vágó István is rákérdezgethetne egyes emberektől (Pl. az Andrea Doria nevű luxushajó (Petúnia), Area 51 (VonCroy), Zapadnaya Litsa, Verne Gyula és a Montgolfier fivérek hőlégballonja, stb., stb., sorolhatnám, mert baromi sok van!)... Mint mondottam, ezek a dolgok igenis érdeklik a rajongókat, csak éppen mindenkit más-más arányban... A legfontosabb, hogy a "TR" az "TR", és sosem hazudtolja meg önmagát (még a TR5 sem), mert azok az összetevők, amelyek "TR"-ré teszik, mindig benne vannak! Személy szerint úgy gondolom, hogy igenis ki kell domborítani (most ez a szó stílusosan ide passzol :) ) a történelmi, földrajzi, kulturális, és egyéb triviákat, és speciel a TR esetében éppen. Nem csak az a nagy dolog, hogy a TR-helyszíneit a mi Világunkról mintázták, ez még nem is lenne igazán nagy szám. Hanem inkább az, hogy ezzel a TR ösztönzi az embereket arra, hogy ezeknek a helyszíneknek utána járjanak! Pl. nekem, VonCroy jóvoltából van egy igazi és hamisítatlan bizonyítékom (fényképek, térkép) az "Area 51" létezésére, amit pedig az USA kormánya nagyon sokáig tagadott, és nem lehet ám akárhol hozzájutni (pl. neten is csak nagyon körülményesen)! Szintén VonCroy jóvoltából vannak fényképek és leírás a Zapadnaya Litsa-ról (ez neten is megtalálható), amit megint nem egy utolsó dolog lehetett megkeresni! Petúnia jóvoltából tudom, hogy a TR2-ben a Maria Doriát az Andrea Doria nevű luxushajóról mintázták, melyről szintén csak úgy hemzsegnek a neten az infók! Megnézvén a TV5-ön nemrégiben vetített doksifilmet, Jean Yves francia archeológus alexandriai feltárásairól (Pharos Világítótornyát kereste, és meg is találta (pontosabban az alapjait)), szintén tanultam jópár dolgot! Földrajzilag tudom, hogy hol vannak a Melnyikov-szigetek, láttam fényképen az egyiptomi Nagy Oszloptermet ("The Great Hypostyle Hall") Karnakból, tudom, hogy a Kheopsz/Khufu-piramist hívják "Nagy Piramis"-nak (igen, a valóságban is), tudom, hogy a "South Pacific Islands", ha jól emléxem 95%-a lakatlan, stb., stb., stb. - egészen sokáig sorolhatnám még, ha akarnám... Mindemellett írtam verset, esszéket, pedig az irodalom sosem volt az erősségem! Elkezdett érdekelni egy csomó olyan dolog, ami azelőtt soha nem foglalkoztatott! Csomó olyan infó birtokába jutottam, amelyeket csak nagyon kevesen ismernek! És a poén az, hogy nem vagyok egyedül ezzel! Innen a Fórumról sok embert fel tudnék sorolni, aki ezt a témát hasonlóképpen gondolja, mint én... Rengeteget tanultam a TR-ekből, és csupa olyan dolgot, amit a TR ismerete nélkül soha az életben nem tudtam volna meg! Na, ezek után nem szabad nem kidomborítani a TR-ben rejlő (és általában a rajongók (sőt, nem csak a rajongók) jóval több, mint felét foglalkoztató) történelmi, földrajzi, és kulturális triviákat: nem hiába van az, hogy a külföldi TR-site-ok szinte mindegyikén ott vannak ezek a hivatkozások... Mert ezek igenis a játék legnagyobb erősségei közé tartoznak, amelyek miatt (is)...és itt jöhetne Petúniától az idézet a TR szellemiségéről, szemléltetéséről, és tanításáról, a nem "csak játszom" játékosok számára... Azonban ezt most lusta vagyok előkaparni, meg mellesleg beidéztem már ugyanebben a topic-ban... :) A Lara Croft image-dzsel az a baj, hogy merőben inkonzisztens... Kezdetben Adrian Smith-ék (Core Design) nem vártak túl sokat Larától, pláne nem ekkora sikert. Azonban már a TR2 idején, 1997 végén feltűnt Nekik, hogy feltűnően sok az érdeklődés Lara iránt: mikor született, hogyan él, hol lakik, stb. Így ki kellett dolgozniuk a teljes személyiséget. Illetőleg ki kellett azt terjeszteniük. És ez a kiterjesztés még ma is tart, ami nem is lenne baj, ha nem ütköznénk Lara személyiségét illetően mindenütt ellentmondásokba... Ide vonatkozóan éppen a TR Reality topic-ban írtam egy offtopic hozzászólást; csodálkoznál rajta, ha olvasnád... A Főhősnő mára már fontosabbá vált a rajongók többsége számára, mint maga a játék. És ez sem túl egészséges dolog: a következményei tapasztalhatók... Az objektivitás, szubjektivitás témában továbbra is tartom a véleményem: a Rajongók igenis objektívek tudnak lenni, és inkább a cikkírók szubjektívek. Ez pedig teljesen normális dolog. Mi klasszisokkal többet tudunk a teljes TR-Világról, és Laráról, mint egy átlag cikkíró, aki a cikkében lehúzza pl. a TR5-öt, csak mert a gameplay nem tetszik. A TR több mint játék... Mi éppen azért tudunk objektívek maradni, mert a TR hibáit alapból is ismerjük (ebből kifolyólag nekünk az újságok cikkei semmi újat nem tudnak mondani, hiszen ők állandóan csak a rosszat szajkózzák), és a hibák mellett viszont ismerjük a TR erényeit is, olyan dolgokat, amelyeket viszont pl. a cikkírók és egyéb kívülállók nem ismernek, és soha nem is fognak megismerni (ezt viszont csak maguknak köszönhetik). Amíg ezt valaki nem érti meg, addig hiába minden... Egyébként hatalmas tévedés az, hogy elnézzük Larának a sok vérontást: olvasd vissza a "Gonosz-e Lara?" topic-ot, és meglátod... Végezetül csak annyit tudok mondani, hogy mivel kívülálló vagy, soha nem fogod megérteni a rajongókat, és ez jó részt annak is köszönhető, hogy Ők jóval többet tudnak az egész TR-Világról, amit viszont el kell fogadni... Az esszék is ezért készülnek inkább az Ő számukra: Ők képesek megérteni, amit mondani akarok, félszavakból is megértenek. A "kíberszerelmet" (Ami igazából nem más, mint a Larához fűződő rajongás, semmi többet nem kell mögéképzelni!) is. Ez természetes... Sys "I make my own luck." |
||
VonCroy | |||
2001.07.01 20:07:13 |
Ulukai,Sys:
Ne haragudjatok ha közbekotyogok, de lenne pár megjegyzésem. Az egészet ott kezdeném, hogy nem tetszik ahogy a TR részeket itt említitek. Úgy beszéltek a TR-ekről, mintha különálló játékok lennének. >>>Nem kell felboncolni a TR-t, darabokra szedni. A TR szerintem sokkal inkább egy történet, mint 8 különböző epizód. A TR1,2,3,4,5, csak a sorozatszámot jelölik. Hogy hányadikra készült el ez a rész. A goldok pedik szerves részét jelentik a játéknak. Az egész játéksorozat, az összes rész, egy teljes TR történetet alakít ki. Ez alapozza meg a "Lara image"-t. Hiába írja meg a Lara Croft Biography-t, ha a róla alkotott kép, belül dől el! Mindenki a maga szemével látja Larát, és az általa végigjátszott részek, a vele eltöltött percek milyensége alapján fog eldőlni hogy számára mit is jelent Lara. Lara életéhez, az összes kaland hozzá tartozik. Hisz a kalandok amiket végigélt, határozzák meg az élettörténetét. Hiába csinálták meg a Lara Croft: Tomb Raider című mozifilmet. Ez nem Lara, és még kevésbé sem Lara. Hiába csinálnának egy 349 részes sorozatot, az csak egy reklámfogás lessz. Akinek Lara Croft többet jelent egy egyszerű játéknál, az tudni fogja, hogy az a képernyőn nem Lara, csak egy másodosztályú színésznő!! Lara, az a Lara, csak a virtuális világban létezik Laraként. Lara az, akivel újra és újra végigélhetem a TR-t, nem pedig az, aki egy harmadosztályú stáb kamerája előtt egy halott ügyért harcol. Lara egy, megismételhetetlen, és örök! Ezen nincs mit vitázni. Nekem Lara megmarad a számítógépemben, nem vezetem ki a mi torz, pénzcentrikus és "kirakat dekoráció"-s világunkba. Persze lassan, az egész TR egy nagy hatalmas és megfoghatatlan lapossággá fog válni, Simon West-el, a Core-val, és az Eidossal együtt, egészben úgy ahogy van. Eidos, és Core-ék szégyentelenül eladták magukat! Nem szabadott volna eladni a Tomb Raider név jogát a Paramoundnak. Ezzel ugyanis a Lara Croft feliratú szallag kiesett a kezükből. Lar soha nem lessz többé az övék, a miénk. Lara Croft-ot, a "Lara Croft kultusz"-t, tovább már nem befojásolhatja semmi, és senki. Aki LARA CROFT-ot még Lara Croft-ként ismerte meg, az tudja, hogy a mozivásznon, a tévéreklámokon többé nem Lara van, hanem egyszerűen csak egy zsák pénz.... .....kár volt elrontaniuk a Lara Croft képet... A TR4-ről meg csak pár mondatot. Szerintem aki azt mondja hogy a TR4 unalmas, az azt mondja hogy a TR egy része unalmas, a kalandok egy része unalmas, Lara kalandjainak egy része unalmas. Ha a részét nem fogadjuk el, hogy fogadhatjuk el az egészét a történetnek. Hisz rész-egész mindig is össze tartozott, egyik képezte a másikat. Ha a részt nem fogadjuk el, a TR4-et nem fogadjuk el, akkor a TR nem fogadjuk el. Fel tehetném tehát a kérdést. Ha lehetősége lenne innen bárkinek is megváltoztatni a TR-t, a TR bármelyik részét, megtenné??? Ha csak a TR4-et "színesíti", már azzal is alapjában rengetné meg az egész TR-t. Hisz nyugodtan kijelenthetjük, hogy Egyiptom a bölcsője, és a sírja Larának. Ha tehát e kettő közül egyiket is nem fogadjuk el, akkor Lara soha nem "született" meg, és soha nem is "halt" meg. Igen! Meghalt. Lara sírja egyiptomban van. Aki emléxik még a dallasra, az tudja miért mondom. Ha a TR6, ha nem egy egetrengetően zseniális játék lessz (amire nem sok esély van), akkor nincs TR6. Én ugyanis a "sikereken felbuzdulva csinálunk egy 19 részes játékot"-nak nem vagyok a híve. Csak az eredetit fogadom el. Hamisítvány, utánzat nincs, hisz az eredetit nem lehet meghamisítani. (aki ismeri Larát, az tudja miért..) >>> A TR4 tehát szerves részét alkotja a történetnek, nem mondható hogy unalmas attól, hogy a történetét nem lehetett 3 pályába belesűríteni!! |
||
Sys | |||
2001.07.01 18:36:00 |
Hy there, Ulukai!
Azt hiszem, hogy anno az "Áttekintés..." eléggé objektív volt... Csak arra akarok kilyukadni ezzel, hogy mindegyik TR-nek megvolt a maga szépsége, ami miatt jobb volt, mint a többi rész, csak éppen mindig MÁSHOGYAN... Ez a "máshogyan" a lényeg! Midőn az ember az összes részt (többször is) végigjátszotta, akkor bukkan csak rá igazán érdekes összefüggésekre; és akkor látja át az egészet teljes egészében, és érti meg a teljes történetet, a legmélyebb összefüggéseivel együtt (ebben viszont segítséget nyújhatnak pl. Bodlac szövegkönyvei is, az Expotition-ön)... A TR2 nagyon sokaknak kedvence, és nem tudom miért, de én is pl. most is úgy érzem, hogy ennek a résznek tudnék most azonnal nekiállni, hogy végigvigyem! Volt valami sajátos hangulata, és Lara ott igazi magányos Hős(nő) volt, ami nagyon bejött. De rajtam kívül még sok más játékosnak is... A TR3 egy igazi utazás volt Lara Vilgában, ahogy' azt valahol, egy rajongótól olvastam: utazás egy olyan virtuális Világban, amelybe Miss Croft tökéletesen beleillik, és ahol nem ugyanazok a szabályok, mint a miénkben. A megdöbbentő hasonlóságok ellenére, ez egy igazi virtuális Világ, sajátos atmoszférával, helyszínekkel, hangokkal, színekkel, tehát valami olyannal, amit addig még nem láthattunk... A TR5 pedig éppen ide tér vissza egy kicsit, és ismét egy "eredetibb" (lentebb megmagyarázom) Larát kapunk... A fenti három epizódra elég sokan azt mondják, hogy ezek az igazi TR-ek, és ezekben a legegyedibb Lara! Akik ezt mondják, a TR1-et és a TR4-et éppen Indy miatt hozzák fel, mintegy negatívumként: azt mondják, hogy eme részek igen hasonlítanak az Indy kalandokra, Larára pedig emiatt sok kívülálló ráragasztja az "Indy nőben" (nem feltétlenül megtisztelő) címet. A TR2, TR3, TR5 Larája viszont egy igazi, eredeti Lara Croft, nincs semmiféle Indy utánérzés sem (vagy csak 1-2%-ban mérhető, és inkább csak helyszínek szintjén: Xian Temploma, Tinnos Elveszett Városa, stb), sem a Főhősnő, sem pedig a kalandok (és eleve már a helyszínek) területén... Itt is találunk ugyan kisebb szeletkéket valakikből (de most kapásból tényleg csak a TR5-ös "Trinity-Lara" ugrik be), de ezekben az epizódokban már valóban nem lehet Larát "Indy-klónnak" titulálni... Amikor a TR1 megjelent, mindenki Indy-t hozta fel; a TR4-nél úgyszintén... Akik az ezen kívüli részeket részesítik előnyben, azok egy igazi, eredeti Lara Croft-ról beszélnek, Aki, ahogy' Hamster is mondta: mindenek előtt "szabályokat felrúgó"... Idevág, hogy pl. Batboy (HCGamer) említette régebben, hogy Őszerinte a TR3 Larája volt a legegyedibb és legigazibb Lara, erre a részre dolgozták igazán ki azt a magányos akcióhős figurát, ami Őt annyira jellemzi, felruházva pl. Őt a legváltozatosabb fegyverekkel, ruhákkal, és végigkalandoztatva a legkülönbőzőbb atmoszférájú helyszíneken... Nem osztom 100%-ig, de azt hiszem van ebben azért valami... Még ugyanide... A TR4-re sokan "hümmögnek" Egyiptom miatt (klisé, egyhangúság). Ez talán már inkább "paranoja", de "tény és való" (TaZ), hogy ahogy' Batboy szokta volt mondani: a TR3 Lost Artifact-je egymagában változatosabb (vagy talán inkább szélsőségesebb) volt, mint a TR4 egyes "epizódjai" (pl. Karnak), sőt, kis túlzással, mint a TR4 nagy része vagy egésze. Hiába, Egyiptom túl sok mindent meghatározott: az időjárást, a tájat, az ellenfeleket, a helyszíneket, és még sok minden mást is... Szóval vannak, akik így gondolják (nem feltétlenül rajongók), és ezt a hozzáállást is meg lehet érteni, mert van benne igazság... És mivel pl. vannak ilyen vélemények, ezért (is) mondom mindig, hogy mindegyik TR egy kissé másképpen nyújtja azt, amit "Tomb Raider"-nek nevezünk... És persze, mivel nem vagyunk egyformák, ezért nem mindenkit ugyanaz a rész fog meg, a fentiek miatt... Tehát, szerintem az összes rész telitalálat, csak mindegyik másképpen! Egyedül talán a TR5-nél tudok bólogatni, ha valaki azt mondja, hogy összecsapott munka, vagy, hogy kilóg a sorból, stb. De a "másság" (más hangulat, helyszínek, stb.) még itt is megvan... A "másságot" viszont nem a gameplay-re kell érteni (ami a TR-ek egyik legnagyobb gyengéje), hanem inkább az atmoszférára, a helyszínekre, Larára saját magára (bár ez nem biztos, hogy mindig jó pont <- inkonzisztencia: egyszer ilyen, egyszer olyan, de ez még a TR4-ben is megvolt)... Folytatom én is a következő hozzászólásomban, a következő hozzászólásoddal kapcsolatban... Sys "I make my own luck." |
||
Ulukai | |||
2001.07.01 18:24:54 |
...Engem és Syst a TR ismeretett össze egymással, mikor vad idegenek voltunk, és először találkoztunk két órát beszélgettünk róla. Az nekem is jó volt, hiszen új barátot szereztem, és jó téma volt, mert akkoriban nekem is a Tomb Raider volt az aktuális kedvenc. Én azóta tovább léptem, távolabb került Lara-tól, a TR-től és már-már mondhatni hogy az egész játék világtól is. Az a személyiség vagyok, aki nagyon tud lelkesedni, de ahogy jön ugy is megy lelkesedése, de mindig elismeréssel tekintek vissza a korábban imádott dolgokra, ma már abszoult nem szomjazom az ideállokat. Sys hajója pedig megfeneklett Lara kikötőjében és nagyon jól is érzi ott magát, a TR univerzium mélyre ható elemézébe kezdett. Sys itt a fórumon megtalálta a maga társaságát, és szerintem elfogultság nélkül mondhatom hogy a fórum vezéregyénisége lett, és most nem az álatala leadott karakterszámról beszélek, hanem megjeleésével valóságos sys-i eszmék kedztek eluralkodni a fórumon, amik csak még jobban összekovácsolták ezt a társaságot. Sys esszéi és messzemenő rajongása nem csak pozitív értékeléseket váltott ki, hanem néha bizony negatív kritkát és meg nem értést is. (lsd. Endreman) Többen túlgondoltank és túlzásnak érzik őket (valahol én magam is). De hát mindent többféleképpen lehet lereagálni, én is ezt teszem most. Mindenféleképpen elismerően nyilatkozok róluk, amint mondtam nagy művek és hogy egy történeti többlettel rendelkező bár magjában akkor is akciójáték ihlette őket, az külön elismerés a részemről (A Yarofeves esszé nagyon nagy). A tartalmát értem és megértem, de egyet nem értek vele. Ez az utóbbi inkább a hozzállást, mint az esszék tartalmát takarja. De hát mások vagyunk, más elképzelésekkel, más dolgok egyeznek az optimumunkkal. Én magam pl. ugy érzem, hogy a Core történetírói sokkal kisebb jelentéstartalmat szántak az ügynek, mint amit Sys megtalált és levont benne. Mert a szememben a TR5 eléggé elcsépelt darab lett, csak egy átvezető alig néhány jó öltettel, hogy legyen mivel kitölteni a köztes időt. Sys ügyesen és jól megfogalmazta és összeszedte mindezt. Saját véleményem szerint nem egy nagy történet, de biztos hogy a TR5 legerősebb pontja, elég tipikus szituáció egy nagy hatalmú kincsről, ami elpusztítja azt aki kapzsi és önző módon rápályázik (ez még megfűszerezve Yarofev tragédiáhjával), nem egyszer mutatta már ezt meg a TR nekünk, tehát semmiképp nem emelném ki ennyire, bár ez nem csökkenti a esszé értékét.
Nightmare in Vegas? Szeritnem Sys elgondolása ötletes, jó és még helyén való is a helyszín ciméből kifolyólag is. Persze mindenki mást talál meg benne. Szerintem nem beteges dolog egy virutális hősnő álomfejtése, én is elgondolkodtam April Ryan álmán a TLJ-ben. Bár a véleményemet itt is tartom, hogy szerintem a Core közel ennyi mögöttes tartalmommal sem akarta fűszerzeni az egészet, mint amit Sys levont belőle, de biztos büszkén olvasnák a történt irók ezeket a sorokat. Most a hozzállásról. Én úgy gondolom, hogy a Tomb Raider talán az egyik legnagyobb név a játékpiacon, a "More Than Games"-et sosem olvastam (majd eljön az is), nem tudom, hogy mennyibe volt Laranak szerepe a megszületésében, de az hiszem nem véletlen hogy nem More Than A Game... a címe. A játékpiac változáson esett át, rengeteg a műfaj, és a műfajok önmagukban is fejlődnek. A történeti szállak pl. nem teszik jobbá a TR-t a Carmageddonnál vagy a Quakenél, mert nem azonos műfaj nem azonos közönség. Ahogy más típusú filmeket néznek az egyes emberk, úgy másfajta játékokkal is játszank. Korábban én is vettem össze őket, ma már nem tartom helyén való ezt a komperálást. A TR stílust teremtett, és mind máig nem talált legyőzőre. Változatos mozgáskutlura, változatos helyszínek, néha vett át ötleteket más játékokból (pl. Fifth Element). A mozgásanimál pedig rengeteg fázisból áll, ebben is etalon. Most jön az ominozus DE De pl. a valóságalapot hogy London hasonlít Londonhoz, vagy hogy valóban létező helyszíneket látogatthatunk, műemlékeket stb., nem tartom kiemelekdőenk, mert már a nevéből kifolyólag is inkább elvárható. Egy olyan virtuális világ aminek a való(nak hitt) világunk ad otthont, tehát az átfedések nem kimelendők. Pl. egy Outcast a maga Adelphás helyszínével mit akarjon valóságlapot nyújtani (és SZERINTEM sokkal jobb játék mint a TR rengeteg szempontból is). A valós helyszínek valódi legendák pedig nem egy játék alappillérei. Sys szerintem meglepődne, ha tudná, hogy mennyi más játék él hasonló ötletekkel, és hasonló helyszínekkel. CSak hát ő nem is nagyon ismer már játékokat, és ez valamelyest egyoldalúvá teszi álláspontját, ha a Midtown Madnesst se látta volna, akkor azzal sem tudott volna példálózni. A tanulság? Hát ha azt mondjuk, hogy tanulságot lehet levonni a TR-ből, akkor ugy fair a dolog, ha a virtuális gyilkosságok egész sorát is figyelembe vesszük, hiszen Lara ugyanolyan rutinnal öl, mint ha zoknit cserélne. Ha a TR pozítiv dolgait tanulságnak fogjuk fel, akkor viszont nagyon el kéne itélnünk a lövöldözséekért. Pedig nem tesszük... Ez az érem másik oldala. Önéletrajz, Lara Croft image? Ez valóban egyedi, és utánozhatatlan mindmáig, de nem makulátlan. De hát semmi sem tökéletes... Lara imaget az élet alakítja, követi a trendeket (Mátrix pl.), az Eidos nem véltelen tartja szem előtt, hogy mi teheti a fogyasztókat elégedettebb vásárlókká, mesterfokon üzik a marketinget azok... Lara életrajázt sem azért alakították ki, mert a virtuális világot tökéletesíteni akarták, ennek sokkal inkább az image-gazdagításhoz volt köze. Az egyre tökéltesebb TR Univerzum viszont egyre tökéletlenebb, és a film nagy lökést ad a lavinának. Ellentmondásokat tartalmaz a játékkal kapcsoltban. És szerintem lesze ez még igy se. Sys, ne várjunk el túlzott logikát egy olyan világtól, aminek az építőkockái a zöldhasúak, annyi pénzt hoznak ki Laraból, amennyit csak lehet. Nem adják meg azt az odaadó kezelést neki, amit Te. Amit Lara iránt érzel, az a "kíberszerelem", sokszor tesz téged elfogultá, mi több elvakultá, és látszik, hogy egyre jobban féled a szakítást. Azt mondod, hogy nem akarod megcsalni Larat, de az az érzésem, hogy Lara előbb-utóbb megcsal téged. Már látom magam előtt, hogy nincs messze az idő, amikor a TR filmtrilógia lefutása után Lara Croft hétről-hétre egy gagyi ameriaki akció sorozat keretében fog visszatérni hétről-hétre másod osztályú színészek felvonultatásával és ellentmondásailva és igénytelenségeivel rombolja porig azt a világot, amit magadban felépítettél és istápoltál, de ellenben tovább növeli Lara nevét a tömeg szemében. Előbb-utóbb minden idejut, ez egy ilyen világ, nem tökéletes és pénzből nem is lesz az. A kíberszerelem is szerelem, és vak is. Akkor látjuk csak igazán szerelmünk hibáit, ha már vége a kapcsolatnak...A "kíberszerelem" vak! Ulukai A világ mindig olyan szinű, amilyenre színezed a szemeddel |
||
Ulukai | |||
2001.07.01 17:22:53 |
A "kíberszerelem"vak??
Még azt hiszem, hogy én sosem nyilvánítottam saját véleményt a Tomb Radierről, Lara Croftról, és az egész körülötte kialakult kultuszról most megteszem (esetleg a bemutatkozásomban irtam valami hasonlót). A Tomb Radierrel való első találkozásom 97 decemberében volt, egy ismerősöm gépén láttam, akkoriban még nem igazán foglalkoztam számítógépes játékokkal, és ismereteim, vagyis inkább az ismert játékok megálltak a Prehistoric 2 kalibernél. Doomot és társait, az esztelen megyek és lövök típusu lövöldözést sosem szerettem, amikor megláttam Larat első ízben a Caves nevü pályán és elindultam nagyon magával ragadott, minden addiginál valósabbnak éreztem, és sokkal jobban azonosulni tudtam vele. Az elém táruló világ az akkor teljesen új perspektívájával pedig valósággal lenyügözött, Lara személye, és egész lénye pedig valami megmagyarázhatatlan virtuális kisugárzást hozott magával. Fel nem figyeltem én még az akkori technikai korlátai által bizony-bizony elég hegyes melleire (de már ebből is látszott hogy Lara milyen szurós személyiség ;>), ami a későbbi sajtó által legtöbbet vesézett karaktertulajdonsága lett. (Nem is hiába helyezett rá az Eidos és a Core akkora hangsúlyt, tudják ezek, hogy mi kell a népnek ;>) Nos tovább. Az előítéleteim a Tomb Raiderrel kapcsolatban hamar előjöttek, hiszen a minnél valóságosabb környezet minnél valóságszagúbb virtuális vérontás egyes szám első személyü szereplőjévé tett. Bár lehetséges, hogy az önvédelem jegyében elkövetett vadállomány ritkást csak az én galamblelkem nem tudta kellően akceptálni, de azt hiszem, hogy mindenez elengedő volt ahhoz, hogy fél évre távol tartson a Tomb Raidertől. Aztán mikor meg lett a saját gépem, akkor sokkal alacsonyabb színvonalú játokkal játszottam, de ez a lány és a kalandjai visszavonozttak, nem nyugodtam, amig kölcsön nem kértem a progit. Bár mind máig azt mondom, hogy szívesebben vettem volna, ha az ősi kripták és titokzatos templomok padlózatát nem állati tetemek diszítették volna, de biztos hogy az első nagy kedvencemről maradok le, ha hagyom magam ilyen dolgok miatt eltánorítani. Megfogott a történet, amit az akkori szememmel a legnagyszerübbnek éreztem, és amit még ma is a jobbak között tartok számon, a hangulat és az új irányítás, és a feladványok, meg az egész misztika. Lara Croft olyas valamivé lépett elő, ami nem nagyon volt annak előtte. Hiszen mit tudtunk a számítógépes játékok főhőseiről (eltekintve ilyen Guybrush Treepwoodszerüségektől ;>), egy valódi virtuális cicababa, első saját magad által irányítható (super)hős(nő) (persze földön tuli képességek nélkül), az első önálló életrajzzal rendelkező játékfigura. Ezek mind magasan kiemltélk a játékvilágból, hiszen ma már az a gamepiacon, ami anno miki egér a rajzfilmvilágnak. Reklámokban díszelege, ajándéktárgyak millióit készítik el róla. A Tomb Raider évről évre folytatódik, trendeket követ és trendeket teremt. Bár szeritnem a második és harmadik rész, eltekintve néhány történeti mélyéségtől, amikre Sys kolléga ;> oly sokszor világít rá, nem hozott túl nagy változást, és laposodást és hanglati visszesést is jelentett az első rész csak a negyedik által utánozható varázsához képest(Szubjektív vélemény, bár páran még osszák a világon). A negyedikrész nagyszerü történetet hozott, az Egyimptom feeling visszahozta az első rész érzését, és igazán meglepő végkifejlettel szolgált. Kitünő reklámfogás volt, hogy nem tudni hogy LAra él-e hal-e, gondoskodás a megfelelő sajtó visszahangról, és a rajongók izgalomban és ébrentartása a következő alkalomig. A bizonytalanságot az ötödik rész is fokozzta, megint ujszerü ötlet volt, hogy összekapcsolták az előzővel, és hogy nem folytatták hanem megőlözték az előző kalandokat egy gigászi megemlékezés keretében. Na talán ennyit objektívebben. Most akkor arról, hogy Lara és a Tomb Radier szerintem több e és jobb e mint egy másik játék.... |
||
Sys | |||
2001.06.30 03:58:10 |
Hamster:
Az ilyen Ati- és "anti-tr"-kaliberű egyének hatást akarnak elérni: fel akarják húzni, bosszantani akarják az embert. Azt gondolják, hogy egy tahó beszólással ez sikerülni fog, s mi majd nekik esünk itt a Fórumon, ők meg elmondhatják, hogy na, TR.hu-n szépen bánnak az emberrel... Úgyhogy az ilyenekre nem is szabad indulattal reagálni: akkor lesznek a legidegesebbek, ha teljesen nyugodtan megmondjuk nekik azt, hogy ezzel csak saját magukat tették nevetségessé, és elmehetnek máshová; egy kicsit meg kell szégyeníteni őket, és "kegyesen dorgálni". Ha viszont nekik esnénk, akkor szinte biztos, hogy visszajönnének még, egy-két "hozzászólás" erejéig! De ha az utóbbi "nyugodt kínzást", vagy inkább "kegyes ejnye-bejnyét" választjuk, akkor vissza sem jönnek többet... Persze a dolgot lehet még smiley-kkal is fűszerezni... :) Remélem ez az "Ati-jelenség" is csak eddig tartott... :) Egyébként Old Mike-nak igaz van: azt mondta, hogy nézzék meg a főoldalt... És igen, mi is van ott? Ez: "A készítők célkitűzése az volt, hogy mindenki aki POZITÍV ÉRZÜLETTEL bír Lara Croft kalandjai irányába, megkapja a lehető legtöbb segítséget, és friss információkat a témáról." Sys "I make my own luck." |
||
Sys | |||
2001.06.30 03:44:17 |
Hy there!
Nem tudom megállni, mert nagyon zavar még mindig... :) Már írt vissza EndreMan, s elég érdekeset... Amellett, hogy végigolvasott (amihez bizony nem kis türelem kellett ez esetben), a következőket vetette fel: "Tudod fiatalabbnak gondoltalak az írások alapján. Ez azért elgondolkodtató....lehet hogy én mértem fel rosszul de ha nem azért az gáz hogy valakit az írása alapján majd 10 de legalább 6 évvel fiatalabbnak gondolnak. Na de egy pillanat, ezt nem sértésnek szántam... tudom úgytűnik..de nem!!" Istenem, mekkora paradoxon! Héjába, jól esik az elismerés, de ekkorára asszem' sosem számítottam! Ezek szerint nem csak külső alapján ítélve, hanem saját bensőm immároni ismeretében is, letagadhatok még jó pár évet! 40akárhány százalék "fiatalítás" azért nem rossz, hasznát veszem majd 80 évesen. Asszem' még sokáig fogok élni. Lehet, hogy fel kéne vennem, Old Mike nick-jének inspirációjára a "Young Sys" nick-et? Hmm... Gondolkodom rajta... Most éppen idevág egy másik topic-ból ("TR Reality") egy idézet, saját magamtól: "Szerintem a TR az, amit mi mögé képzelünk, amit sikerül "kilátnunk" belőle. Erre már rájöttem egy jó ideje. Mert hiába magyarázom én a vegas-os problémát, van olyan, aki nem fogadja el, nem érdekli, nem is látja ki belőle a dolgokat, vagy félremagyarázza, hogy "ááá, annak nem az az oka"..." (2001.06.13 19:08:09) Hmm... Néha asszem' mintha sejtenék valamit... Pedig akkor még "morcos" kedvemben is voltam... ;) Sys "I make my own luck." |
||
Hamster | |||
2001.06.29 21:21:44 |
Ulukai! Sys!
Huh! Szép kis "hozzászólást" készítettetek. Én sokkal hamarabb belefulladtam volna mondandómban. Sajna ez érződött Ati hozzászólásának lereagálásában. Sys-t így kell elfogadnunk, és minden TR fan-t a rajongásukkal együtt. |
||
Sys | |||
2001.06.29 20:31:20 |
Mpaul:
Pali, köszi! Tudod, egyszer Jutasi Tamás (DJ Jutasi) azt mondta, hogy ne várj mindenkitől elismerést. Az a lényeg, hogy pár embertől megkapod, és tőlük őszintén kapod meg. Ennyi legyen elég... Magam is gondoltam már rá, hogy egy csomó mindent leírok/lerírunk itt a Fórumon, és azokat jó lenne összefoglalni valahogy' (aztán később már csak max. hivatkozni kell rájuk :D)... Hát, lehet, hogy lesz majd valami erről a kényes témáról egyszer, aztán aki elolvassa azt talán megérti, aki pedig nem, azon csak röhögünk egész addig, amíg el nem olvasta... :) Addig viszont... Leírok akár 100-szor is, ugyanennyit (bár lehet, hogy csak hivatkozok inkább erre :D)... Sys "I make my own luck." |
||
Mpaul | |||
2001.06.29 20:06:33 |
Sys: Brutális vagy Sys! :o))) A szó jó értelmében, persze :) Ezek a hosszú hozzászólások... de én bírom őket. Csak így tovább, ellátsz minket olvasnivalóval... :)
Ha már itt tartok, nem kéne erre valami 'esszét' alkotni, ilyesmire gondoltam: "Tanulmány a TR szellemiségéről a TR.hu-ra először látogatóknak, a leendő TR-fanoknak, és azoknak akik nem szeretnének minket elsőre megérteni" mert szerintem még soxor leírhatod mindezt, ha nincs valami 'általános tájékozatató' rólunk, TR-fanokról... |
||
Ulukai | |||
2001.06.29 03:49:32 |
Félreértés ne essék! Az "Amig elérhetetlen, addig ellenállhatatlan" az nem saját ídézet, ahogy Sys írta, hanem a Kegyetlen Játékok kazettájáról olvastam. Szabad fordítása a "What You Can't Have, You Can't Resist"-nek. Egyszer meséltem Sysnek, amikor még nem tudtam, hogy Lara-ra fogja kivetíteni. Én inkább a megkapható elérhetetlen favaroizálom, a nem könnyü, talán bonyolult helyzeteket, amik megérik a kellő és élvezetes küzdelmet. Lara számomra nem ellenállhatatlan.
Ulukai A világ mindig olyan szinű, amilyenre színezed a szemeddel |
||
Sys | |||
2001.06.29 03:35:50 |
EndreMan:
Erről emilt kapsz, szal' mindenképp eljut hozzád... Kérlek, figyelmesen olvasd el, és utána válaszolj, ha akarsz... Személy szerint én meg vagyok sértődve, de nem kell bocsánatot kérned: békeszerető ember vagyok, és mint "kvázi-közszereplő", hozzá kell szoknom az ilyen attrocitásokhoz, bármily' érzékeny is a lelkem (igen, jól látod, ez egy cseppnyi önirónia)... No és a Te véleményed is vélemény... De akkor a Te szemedben bizony én egy "pszichológiai eset" vagyok, aki bizonyára nem teljesen normális... Helyes, legyen. Te végül is nem ismersz engem, és ezért azt gondolsz rólam, amit csak akarsz(?)... Bár, ha tovább gondolom, akkor a Te olvasatodban én asszem "zseni" vagyok inkább, és ez bizony nagy megtiszteltetés, köszönöm! Tudod, a "zseni" az az "őrült tudós". Csak azért mondom ezt, mert egyébként ugyanolyan ember vagyok ám, mint Te, vagy bárki más: főiskolán tanulok (most fogok államvizsgázni nem sokára, ha minden jól megy, akkor akár egy fél éven belül), dolgozom, családban élek, vannak barátaim, eszem-iszom, érdekelnek a lányok, vannak TR-en kívül egyéb hobbijaim is bőven, a környezetem normális embernek tart, senki nem tart betegesnek (legalábbis nem tudok róla, mert még nem közölték)... Pedig a barátaim még ismernek is, Veled ellentétben... Semmivel sem vagyok "számítógépmániásabb", mint bárki más, a saját környezetemben (a múltkor pl. elromlott a monitorom, és örültem is neki, hogy több napig nem volt gépem): a gépet újabban csak netezésre használom... Szal', nem tudom, hogy itt igazából akkor mi is a gond? Persze egy másik oldalam meg Laráé... Igen, az esszék, és a versek is (nemcsak az én versem), sőt, a novellák is, mind komolyak! A lehető legkomolyabbak! Én nem voltam egy csúcs irodalomból sosem, de ha látná ezt a tanárom, akkor asszem el lenne szállva az agya! ;) Az írást fogd fel a pozitív értelmében! Fantáziálgatás, véleménnyilvánítás, fogalmazás, költészet, stb. Nem tudom, hogy mi lehet a rossz abban, ha valaki esszéket, vagy verseket ír. Szerintem semmi. Ha mégis, akkor tévedtem, és az összes mai írót és költőt mind le kell lőni... Akármennyire is furcsának tűnik, de én (és nem vagyok egyedül) hiszek Lara létezésében, csakhogy' nem erőltetem Őt a mi Világunkba! Rendszerint ebből adódnak a félreértések, mert a hozzá nem értők azt hiszik, hogy a rajongók a mi saját Földi Világunkba képzelik Larát. Nos, hát ez nem így van, el kell, hogy keserítselek: Lara Croft nem létezik a Földön, de nem is kell, hogy létezzen ("Amíg elérhetetlen, addig ellenállhatatlan." - Ulukai)... De létezik például a képzeletemben és a fantáziámban, amit felfoghatok pl. egy külön dimenziónak, egy másik Világnak! Mert miért ne!? Érted? Rugalmasan gondolkodj, ne földhözragadtan! Te félreértesz engem is, és még nagyon sok embert. Gondolj bele a dolgokba egy kicsit mélyebben, és semmit ne zárj ki! Hiszel Istenben és a mennyországban vagy a pokolban? Vannak akik hisznek, és mégis épeszű emberek! Hiszed, hogy a Föld gömölyű? Valamikor, pár száz évvel ezelőtt, amikor valaki ezt merte mondani, az máglyán végezte! Hidd el: az égvilágon semmi sem biztos! Láttad a Mátrix-ot (Nem vagyok Mátrix-fan, félreértés ne essék, "csak" értettem a filmet!)? A valóság és a fikció között pedig természetesen különbséget tudok tenni (ezért is határolom el pl. Lara Világát a mi Világunktól), amennyiben hiszek annak, amit látok. De amit az agyaddal felfogsz, az az agyadban lejátszódó kémiai folyamatoknak köszönhető ám (ez az agykutatásban (rendkívül új tudományág, pár évtizede létezik csak) megállapított tény)... Sajnos van egy személyes tapasztalatom, ami az egyik rokonommal esett meg: Ő időskori elbutulásban szenvedett, és amikor meglátogattuk a kórházban, mindig mondta, hogy aznap épp merre járt, mit dolgozott, stb. És közben tudtuk, hogy ebből egy szó sem igaz: egész végig ott volt egy kórteremben, és többnyire az ágyában feküdt, vagy egy széken ücsörgött! De amit mondott, az az Ő számára valóságos volt, mert az agyában lejátszódó kémiai folyamatok alapján valóságosnak tűnt! Kinézek Belőled annyi intelligenciát, hogy érted, mire akartam ezzel kilyukadni... Tovább... "Kíberszerelem" - Lara Croft téma... Csak úgy megsúgom Neked, hogy a készítők olyannyira nem tartják betegesnek a Larához írt leveleket, hogy egy külön, hivatalos site is létezik, ahol pl. leveleket is lehet küldeni, Larának: www.laracroft.co.uk (egyébként én sosem küldtem, pont a két Világ (mi és Lara) elhatárolása miatt: Larával nem lehet kapcsolatot teremteni)... És ez az oldal egy hivatalos website! Szerinted miért alkották meg Lara életrajzát és személyiségét a készítők? Miért van, hogy pl. Duke-ról nem tudunk semmit? Miért ruházták fel Őt pl. születési dátummal? Megmondom Neked az egyszerűt: már a TR2 után, a rajongók többsége, elkezdett érdeklődni Laráról, Akinek akkor még nem volt egy kidolgozott személyisége, hogy honnan jött, miért lett kalandor, hogy él, stb. Ha a készítők betegesnek tartották volna ezeket az embereket, akik egyébként egyre többen voltak (és nemcsak rajongók!), akkor nem ruházták volna fel Larát élettörténettel... "...a TR nem csupán egy "jó játék", ha csak ennyi lenne, egy lenne a sok közül. A TR az SZELLEMISÉG, tanít, nevel, szemléltet, persze csak a "nem csak játszom"-játékosok számára." (Petúnia) (Nyugi, Pet', ezzel most nem lejáratni akarlak! ;D) Mostanság előszeretettel idézem ezt a rövid szöveget Petúniától, aki éppen itt, a Fórumon tette eme nagyon is igaz megállapítást... Ebben minden benne van, tovább nem is magyaráznám... Csak annyit, hogy a TR, mint számítógépes játék, a Cyberkultúra egyik szubkultúrájának a része, s mint ilyen, igenis művészi alkotás (ezt nem én találtam ki, előttem már mások is mondták, és mind komoly emberek), amely ugyanúgy elemezhető, akár egy irodalmi mű, vagy éppen egy festmény... No, még a saját esszéimet is meg kell védenem... Az egész "TR-Esztéta"-i pályafutásom (jójó, szerinted ámokfutás! :D) úgy kezdődött, hogy Ulukai Barátom inspirációjára megírtam a Gamekapocs (kapocs.trefort.net) Fórumjára, hogy miért a TR a kedvenc játékom ("Kíberszerelem avagy Miért Éppen Lara Croft?"). Úgy látszik, hogy a Kapocs szerkesztői nem gondoltak betegesnek, mivel rögtön másnap kitették a főoldalra! Megjegyezném, hogy sosem szoktam azelőtt semmiről sem írni, sőt, amin csodálkozni fogsz: ez volt a legeslegelső Fórumos hozzászólásom, egész életemben (Jó kezdet mi? Mindjárt főoldalra!)! A cikk még ma is megtalálható itt (pedig már több, mint egy éves): http://kapocs.trefort.net/egyeb/lara.htm Sőt... A Kapocs készítőinek annyira tetszett a dolog, hogy két hónap múlva felkértek, hogy írjak egy összefoglaló áttekintést az eddig megjelent TR-ekről! Ez, ha jól emléxem huszonvalahány oldalas A4-es lap lett volna, ha kinyomtatom... Ez a cikk is elérhető még ma is, ráadásul a főoldalról (kapocs.trefort.net) (pedig tavaly szeptemberi), de pontos linkje ez: http://kapocs.trefort.net/egyeb/tombraider.html (kicsit várni kell, míg bejön ;D) Aztán pár nap múlva megkeresett engem Hamster, innen a TR.hu-ról, hogy nem-é lenne kedvem ide is írogatni néhanaptyán (megjegyzem, csak akkor adok ki esszét, ha van ihlet)? És én igent mondtam. A TR.hu-t már korábban is ismertem egyébként: rendszeresen látogattam a Fórumot a kezdetektől fogva, és mindig színvonalas oldalnak tartottam, és ma is annak tartom (esszék, versek ide vagy oda)... Egyébként van itt a Fórumon egy topic ilyen címmel, hogy "Esszék, értekezések, gondolatébresztők...". Nem gondolod, hogy esetleg oda kellett volna írnod, nem a "TR Találkozó" topicba? Pedig logikus lenne, nem? Azért annyit kérnék, hogy azt a topicot olvasd csak el, mert az eleje éppen a vegas-os esszével kapcsolatos! A vegas-os esszét mellesleg innen a Fórumról egy jó Barát, HPisti lefordította nekem angolra, és én feltettem a TombRaiders (www.tombraiders.com) Fórumjára, ahol kedvező fogadtatásban részesült, és várják a következőt... A pontos link: Tomb Raider II Gold Nightmare in Vegas[Link javítva TranSam] Tehát ez az esszé külföldön is megállja a helyét... Egyébként az esszéknek, verseknek és novelláknak, sőt, az ún. "fan art"-oknak (kézzel rajzolt grafikák) teljesen korrektül van jelentőségük: a TombRaiders-en (www.tombraiders.com) is vannak ilyenek, nem is egy... Két külföldi esszé-lelőhely kapásból, csak Neked: -http://www.tombraiders.com/lara_croft/Essays/ - Itt baloldalt a menüben a "Analyzing Lara Croft" címszó alatt találsz kb. 5 esszét is... -http://www.geocities.com/raidmytomb/essays.htm - ("More Than Games" - "Több Mint Játék") Ezt az esszét egy tanárember írta a TR-jelenségről... Bizony, Ő is bizonyára épeszű pedig... A lányokról... Az, hogy mit keresek a lányokban, álmodozok-é Laráról, stb., nos ez szerintem az én magánügyem, Neked személy szerint semmi közöd nincs hozzá... De azért elárulom Neked, hogy az elsőre a válasz az, hogy nem keresem bennük Larát, a másodikra pedig az, hogy max. arról, hogy érdekes lenne egyszer átjutni az Ő Világába, és találkozni Vele, de tudom, ez sajnos lehetetlen... Most lehet, hogy kiábrándítottalak eme válasszal, de, hát ez van, ezért mondom, hogy amíg valakit nem ismersz, addig ne ítélkezz felette... Legeslegvégül... A hozzászólásodnak van lételeme, mert ez is egy felfogás! El is tudom fogadni. Sokan így gondolkodnak, mások meg amúgy. Van, akinek ez a véleménye, van, akinek pedig más! Nem haragszom Rád a beírás miatt, habár rosszul esett, de mondom, el tudom fogadni, amit írtál. Nincs szükségem magyarázkodásra, mindössze a "hallgattassék meg a másik fél is" alapon írtam Neked ezt a választ, amit remélem végig tudtál olvasni (bocsi, a kimerítő hosszúság miatt, de én már csak ilyen vagyok: szószátyár). Lehet, hogy e válasz alapján egy kicsikét másképpen látod majd a dolgot... S ha már egy kicsikét másképpen látod, akkor már megérte! A lényeg az, hogy fogadjuk el embertársainkat olyannak, amilyenek: én pl. ilyen "habókos" "TR-Esztéta" vagyok, jó pihent agyam van; de mindezt nem szokták szóvá tenni, itt a Fórumon, és akik személyesen ismernek, Ők sem... A legfontosabb az, hogy ha nem is értesz egyet, de el kell tudnod fogadni, hogy ilyen is van, nem vagyunk egyformák! Tehát esszék, versek, novellák, stb. továbbra is lesznek, ha tetszik, ha nem (bizony, van akiknek tetszik), hacsak Hamster be nem tiltja. De van egy olyan érzésem, hogy nem fogja... Nah, nem szaporítom a szót tovább! Én úgy érzem, "tisztáztam" magam. Lényeg a béke! Peace, Love, Unity, Respect! Sys "I make my own luck." |
||
Sys | |||
2001.06.29 03:35:19 |
Ulukai:
Köszi, az objektív választ! Bár pár dologban nem értek egyet, de sok igazat írtál! Sys "I make my own luck." |
||
Ulukai | |||
2001.06.29 03:14:44 |
Bodlac! Te vagy az első, aki nem azt válaszolja, hogy az ő világa kék! ;> | ||
bodlac | |||
2001.06.29 03:04:07 |
Ulukai: Vagy amilyen szinu kontaktlencset raknak a szemedbe. :) | ||
Ulukai | |||
2001.06.29 02:55:06 |
Előljáróban leszögezem:! Már nem vagyok TR Fan, kedvelem a Tomb Radiert csak úgy mint sok más játékot is, múltam van Lara-val; amit nem felejtek el, az első igazi nagy kedvenc volt. De én eddigi éltem során már eléggé kirajongtam magam megfogható vagy megfoghatatlan dolgok iránt, és sokat változott az álláspontom ezen kérdésben. Az ideallizmus annyira kiszáradt belőlem, hogy a más emberek műve vagy képzelet világának mások felé való viszonylagosan materializálódott interpetálása maximum a lelkes elismertés, de nem az odaadó rajongás érzését ébreszti bennem. Talán ennek okán joggal érezhetem magam higgadtnak, és efogulatlatlan Lara és a Tomb Raider univerzum iránt, de még is kellő ismerettel rendelkezőnek ahhoz, hogy egy ilyen téma boncolgatásába kezdjek.
Vannak pillanatok az életben, amiket nem felejtünk el, meglátni és megszeretni valakit vagy valamit, csak egy megmagyárzhatatlan érzés, ahol a pillanat ereje magával ragad és nem enged el hosszú hosszú időre. Emlékek, amiket egész éledben magaddal viszel. Nem mondok újat, mivel Sys már oly sokszor legyezgette a hiúságomat véletlenszerüen improvizált: Az igazság szubjekív... kezdetü mondatom beidézgetésével. Most csak ez az első rész számít. Mert ezen az átkozott kerek világon miden nézőpont kérdése, mindenki mindent másképp lát. Kiragadod a világból, ami neked tetszik, felépíted az izlésvilágodat, amit aztán szigóruan őríz két több mint testőr, akik csak azokat a dolgokat engedik be, amik megfelelnek a belső szigorú követelményeknek. Nos azt hiszem Lara Croft nénit a maga kis világával együtt mosolyogvan engedék be Sys optimumába az őrők, sőt még talán előre is köszöntek neki. És Sysnél ekkor bekövetkezett egy ilyen fenntemlített pillanat. Neki ez tetszik, ahogy Petúnia oly találóan megfogalmazta valahol egybeforr a világuk. Ez eddig mind rendben is van, hiszen rajongásával nincs egyedül, nem büntetik, nem is lehet és nem is kell elvenni tőle. A probléma ott kezdődik, ha a rajongás már függőséget, letargiát, depressziót okoz, és kellemetlen érzést is indukál az egyes fanben. A topic célzata nem azt megállapítani hogy Sys barátom átesett e ennek a bizonyos négy lábú patásnak a túloldalára, nem is állást foglalni Sys vagy Endremann mellett, hanem a valónak hitt világ bugyraiban a "kíberszerelem" jogosságágának és lehetőségének vizsgálata. Endremann: Az ember alapjában véve is gondolkodó kreatív lény, ha az ellustult és elkényelmesdett világban (én dumálok hátadülve székemben egy pohár hideg itallal mellettem, aki távirányító nélkül már be se kapcsolom a TV-t - igaz hogy most már azzal se igen... ÖNIRÓNIA - NÉHA EZ IS KELL! ;) ahol a társadalom nagy része nem igen érzi magában az amibíót arra, hogy a körülötte lévő világot még jobbá tegye, hanem csak hagyja, hogy a grillezett harcimadár a szájában landoljon, nem igen hajlunk az önkifejezésre és az önálló gondolkodásra. Ahgoy a vacsoránkat előkészítik és mi csak megmelegítjük, úgy a gondolatainkat is, csak nem vesszük észre, hogy szép lassan de bitzosan elveszünk a társadalomban és eggyé vállunk vele. Valaki nem szereti az előmelegített gondolatokat és neki áll sütni-főzni magának. Teszem azt: van egy Core Design meg van egy Sys. Az Eidos csinál egy Tomb Raidert. Ekkor már van egy Core Design egy Sys meg egy Tomb Radier (na ja meg van egy Eidos is hogy legyen ki kiadja - téma szempontjából ejtve ;> - na már megint egy petúniás kitérő ;>) A Sys alany megkapja a Core Design alanytól a Tomb Raider tárgyat, amire ő nem kész ételnként tekint, hanem csak hozzávalók tömkelegeként, amiből magának konyvaszt. Az elkészült ételeket itt láthatod Sys esszéi néven, rajt vannak a svéd asztalon, ha nem ízlenek nem kell enni belőle. De te legalább megkóstoltad, egy dolog, nem jött, mégegy, ettől te még semmit, de holt semmit nem tudsz a szakácsról. Dereng amit mondani akarok? Közel járhatsz, ki tudja lehet hogy közel is jársz a igazsághoz, mert azért ez egy önkifejezési mód, amiből az alkotó sokat elárul önmagáról is, de sose ítélj! Neked nem ízlett, attól még mások számára ízletes étel. Bár ezt el is ismered hozzászólásodban. Én magam jól ismerem Syst, olvastam az Esszéit, a kíberszerelem témakörben nagyon sok minden van, amit értek, és meg is értek, de egyet nem értek; de azt hisezm ez nem is alapkövetelménye és célzata az esszéknek. Midnenképp elimserem mert választékos nyelvezetű és tartalmas irások, látszik hogy egy gondolkodó ember agyának szüleménye; az hogy a gondolatokat egy ilyen kaliberü számítógépes játék ihlette az csak még nagyobb kreatívitást feltételez. Nem tagadom, néhány hozzászólás és megnyilvánulás után én is hoztam összefüggésbe Syst a szélsőséges vagy a megszállott jelzőkkel, de mindenez az ő értékrendjében átgondt, saját - talán valamelyest bár nehezen formálható - érvekkel alátámaszott és összetett véleménysor, és egy fajta önmegvalósítás amit a számára legmegértőbb (ez az amikor a felső fok az alap fog alá esik - kifordul a nyelvtani világ ;> hehe), de soha nem 100%ig megértő közegben tár fel, ahova kivülállók is bejöhetnek. Mindenki másképp és máshol találja meg a helyét a világban, és ez nem állandó egy emberi élet során. Ez nem betegség, ez szerelem. "Kíberszerelem" CSak legyen ember, aki képes a nyergében maradni. Kezdetnek ennyi. Folyt. köv. Ulukai A világ mindig olyan szinű, amilyenre színezed a szemeddel! |
||
Blue_highway_ACE | |||
2001.06.29 02:09:54 |
Hali.
Nekem szemely szerint Lara "nem az esetem". (Amit hiaba bizonygattam evekig a haveroknak) Szoval ilyen problemam nincs. (En annak idejen a DOOM plazmavetojehez irtam odat.) Csak a jatekot szeretem. De azt nagyon. Akinel foghto a Spektrum TV, az talan mar latta rajta a TR-rol szolo kb. 10 perces osszeallitast. Na ott, van egy pasi aki felolvassa a verset amit Lara-hoz irt. Persze a ficko nem vallalta az arcat. Aztan bizonyara ismeritek azt a kepet, ahol egy srac a matracon kuporog, es szobajaban egy oltar van felallitva Lara tiszteletere. (Akinek nem lenne meg ez a kep, csak szoljon, kuldom emilben. : )) Az, hogy az ilyesmi mennyire altalanos vagy karos... Hat, a Japanok ezt sokkal jobbann tudjak. Egy igazai Otaku (asszem "maniakus" a jo forditas) valszeg mar a mi sszemunnkbenn is klinikai esset. : ) B_h_ACE |
||
Ulukai | |||
2001.06.29 02:01:36 |
Welcome To The Re All World
Az új topic létrehozását Sys esszéinek ismerete és azok fogadtatása, megérése vagy meg nem értettsége ihlette. A közvetlen múzsa egy Endremann nevü firss hús a fórumon, aki nem rég ezzel a komntárral érkezett közénk: " Hello,most komolyan szeretnek kerdezni valamit.....remelem ezt nem veszitek ki mint az elozo "hozzaszolo" "velemeneyet" Tehat:En elegge ugynevezett szamitogepmaniasnak szamitok...legalabbis masok szerint..de sose jutott eszembe hogy verset vagy esszet irjak egy third personos ugralos akciojatekrol.... Kicsit betegesnek tartom pl a nightmare in las veges palyanak a melyretekinto elemzeset.... azert ez megiscsak egy jatek es kesz..... Szerintem meg maguk a keszitok is betegesnek talanak azt ha valaki ilyen szintem elemez egy jatekot..... ez nem egy muveszeti alkotas hanem egy akciojatek a sok kozul....Szeritnem aki verset ir egy nemletezo szemelyhez radasul szerelmeset az nem tul egeszseges lelkivilagra es gondolkodasra vall. Talan meg almodozik is Lararol? Felmerul a kerdes hogy az ilyen ember eyaltalan tud valosagot tenni a jatekok es a realitas kozott? Persze hogy tud..jon a valasz ....de azert nem artana egy kicsit jobban elgondolkodni annak aki verseket irt errol... Talan ok az igazi lanyokban is Larat keresik vagy mi? Ez mar pszihologiai problema...na jo...abbahagyom... Tenyleg ne sertodjetek meg...senkit sem akartam lehulyezni..csak nem ertem mi folyik itt.... ezek az esszek meg versek komolyak vagy vicc? en nemtudom elhinni hogy komolyak... na bye " Mivel a hozzászólás tartalma a legnagyobb mértékben elüt annak a topicnak a tartalmáról, amiben megjelent, úgyhogy gondoltam építsünk új oltárt az új bálványnak. És hallgassunk, mint bárány az új kapura. Kezdjünk bele! |
||