A Tomb Raider játékok telepítése XP-re, Vista-ra, Windows 7-re

A Tomb Raider Sorozat és a Windows XP, Windows Vista, Windows 7- Telepítés és konfigurálás ideális módon és Tech-FAQ...

Fejezetek:


Az alábbiakban egy folyamatosan bővülő és finomuló útmutatót és tech-FAQ jellegű részletes írást olvashattok a címmel kapcsolatban. Reméljük, sokan veszik majd hasznát ennek is...

1. Windows XP, SP1, SP2, driverek, software-ek, testreszabás, karbantartás és így tovább...

 

1. Tehát legelőször is, telepítsük fel frissen a Windows XP-t, ez mindennek az alapja... A telepítés során én nem avatkozom a dolgok menetébe, tehát hagyom, hogy tegye amit akar...

 

2. Ezután tegyük fel a Service Pack 1 és 2 frissítéseket, és alkalmazzuk az esetleges további frissítéseket is...

 

3. Ha ez is megvan, frissítsük a drivereket a legújabbakra: elsõsorban természetesen a video- és hangkártya meghajtóira gondolok...

 

4. Telepítgessük fel azokat a felhasználói programokat, amiket szoktunk használni, ill. amiket használni fogunk. Tegyük meg a fontosabb beállításokat is (Internet, háttér, sémák, stb.), szóval "rendezkedjünk be" a rendszerünkön...

 

5. Karbantartás: ürítsük ki a Temp-könyvtárunkat, csináljunk egy rendszer-visszaállítási pontot, majd futtassunk egy hibaellenõrzést és egy töredezettségmentesítést is. Ezt csak úgy mondom, hogy nem árt...

 

Szükséges file-ok...

 

Feltöltöttem a telepítéshez/mûködéshez szükséges patcheket egy csokorban - kattintsunk ide a letöltéshez! Mindenekelõtt ezt töltsük le, mert ez a ZIP tartalmaz szinte mindent! A javítások, amikre az útmutató során hivatkozni fogok, egytõl-egyig megtalálhatók a tömörített állományban...

További linkek és szükséges file-ok...

 

- VDMSound Project a VOGONS-Fórumon De INNEN is letöltheted.

- Paul Gardiner GliDOS-Oldala

- GliDOS a VOGONS-Fórumon

 

2. A Tomb Raider I + Gold telepítése és beállítása...

-----------------------

 

Kiemelt:

GARANTÁLTAN MŰKÖDŐ Tomb Raider 1 és Gold telepítő XP-re, Vista-ra, Win7-re (x32 és x64en)

TELEPÍTŐ LETÖLTÉSE

Használat: Tedd be a játék (TR1 vagy TR1 Gold) lemezét, majd indítsd el a telepítőt. Installáld a játékot, aztán indulhat is a kaland.

Ez a program a DOSBox-ot használja, így teszi lehetővé a játék teljeskörű emulálását.

Készítő: Chris Ware/Gidierre.

-----------------------

Vagy a tradicionális, kissé elavult megoldások:

A TR1 telepítése...

 

1. Telepítsük fel elõször a VDMSoundot, majd pedig a GliDOS-t is, de egyebet ne foglalkozzunk egyelõre egyikkel sem...

 

2. Telepítsük fel a TR1-et, ahová csak szeretnénk, de lehet nyugodtan az alapértelmezett könyvtárba is...

 

3. Nyissunk egy DOS-ablakot, és írjuk be, hogy "dosdrv" (ez indítja a VDMSound driverét). Lépjünk be a játék könyvtárába, és a "Setup.exe"-t indítsuk el. Vagy pedig a jobb egérgombot használva a "Run with VDMS..." is ugyanezt eredményezi az indítandó programmal. Ezt a dolgot persze lehet a "dosdrv" nélkül is, de akkor a beállításoknál NE nyomjunk a tesztre!

 

4. A Setupban megadhatjuk a virtuális hangkártyánk paramétereit, amelyek MINDIG a következõk: Sound Blaster, Port=220, IRQ=7, DMA=1. Ismétlem, MINDIG ezeket kell megadni, ha a játék hangjait a VDMSoundon keresztül szeretnénk élvezni! Az értékek virtuálisak, és a játék ezek és csak ezek alapján találja meg a virtuális hangkártyát, tehát ne törõdjünk a Windows megszakítás-kiosztásaival... Ha elõzõleg a "dosdrv"-t is elindítottuk, akkor a tesztre nyomva Larának meg kell szólalnia...

 

5. A fentiek után tehát a hang rendben van, most jön a vizuális rész, azaz a 3D-támogatás és a GliDOS beállítása. Mindenekelõtt vegyük használatba a TR1 Voodoo Rush patch-jét! A software-es indítással felesleges is kísérletezgetni, úgysem úgy akarunk majd játszani... Tehát az eredeti EXE-t írjuk felül a patch EXE-jével...

 

6. Ezzel a rendszer készen áll a GliDOS+VDMSounddal támogatott TR1 indítására! A játék indítása elõtt azonban még egy dolgot meg kell tennünk: gondoskodjunk róla, hogy több CD-meghajtó esetén a TR1-lemezt MINDIG a legalacsonyabb betûjelû meghajtóba tegyük be! Ha kell, állítsuk át a betûjeleket. Ha mindez megvan, akkor tegyük vagy "mountoljuk be" (virtuális meghajtó esetén) a TR1 CD-t...

 

7. Most pedig indítsuk el a GliDOS-t! Fontos, hogy MINDIG a GliDOS-ból indítsuk a TR1-et, tehát soha ne próbáljuk magát a "Tomb.exe" file-t elindítani! Annak ugyanis semmi értelme, hacsak nincs egy Voodoo-kártya a gépünkben, mint Bodlacnak. A GliDOS-ból pedig tegyük meg beállításainkat és végül válasszuk ki és indítsuk el a TR1-et. A GliDOS "csatolja" a VDMSoundot is, így a kép és a hang is menni fog...

 

A TR1Gold telepítése...

 

Mindenekelõtt mindenképpen az internetes 3Dfx-verziót ajánlom, vagyis azt, amelyik szintén az eredeti TR1 CD-t kéri. Így ugyanis a játék alatt szólni fognak az Ambient-soundok is. Ha az eredeti CD-s verziót használjuk, a telepítés és beállítás módja akkor is hasonló lesz (szinte ugyanaz, mint a TR1 esetében), de akkor patchelnünk kell a játékot a megfelelõ 3Dfx-javítással, és persze a TR1Gold CD-t is kell betennünk, ha játszani szeretnénk... Tehát nézzük a netes verzió telepítését...

 

1. Töltsük le a TR1Gold 3Dfx verzióját (6.5 MB) - kattintsunk ide!

 

2. Csomagoljuk ki a tömörített EXE-file tartalmát: kattintsunk rá, vagy tegyük meg manuálsan a Total Commanderbõl a CTRL+PgDown-kombináció után. A telepítés történhet egy tetszõleges helyre, ám az egyszerûség kedvéért tehetjük a játékot oda, ahová az eredeti TR1-et is telepítettük - ez némileg egyszerûsíti a dolgokat... Ha így teszünk, ugorjuk át a következõ pontot!

 

3. Amennyiben más könyvtárba tesszük a TR1-et, úgy egy vagy két plusz dologról is gondoskodnunk kell. Az egyik az indításhoz szükséges file-ok, amiket az elõzõleg már telepített TR1 könyvtárából másoljunk be a TR1Gold könyvtárába:
- "Dos4gw.exe"
- "Hmidet.386"
- "Hmidrv.386"
- "Hmiset.cfg" (hangbeállítások!)
- "Settings.dat" (opcionális, a program úgyis létrehozza)
- "Setup.exe" (nem kötelezõ de ajánlott)
A másik dolog a hangbeállítás, amennyiben esetleg a TR1-hez ezt még nem tettük meg, ill. amennyiben valami miatt arra kényszerülünk egyszer, hogy külön-külön állítsuk be a hangot. Ehhez a TR1-hez hasonlóan indítsuk el a Setup.exe-t, és tegyük meg a VDMSoundhoz szükséges beállításokat. FIGYELEM! Ez a dolog most nem szükséges, ha a TR1-et elõzõleg már beállítottuk, mert a "Hmiset.cfg" file-t is átmásoltuk, és az a beállításokat már tartalmazza...

 

4. Ezzel készen is vagyunk! Tegyük be a TR1 CD-t (ne feledjük: a netes verzió a TR1-es CD-t kéri!), majd indítsuk el a GliDOS-t, és válasszuk a TR1Gold-ot, majd a beállítások után indítsuk el... Ne feledkezzünk meg azonban a meghajtó-betûjelérõl sem (akárcsak a TR1-nél)!

 

A "Glidos.ini"-file és az "OpenGLid.ini"-file...

 

A "Glidos.ini" tartalmazza a GliDOS számára a programból is alkalmazható beállításokat, ill. mi is hozzáadhatunk még néhány sort. Az alábbiakban idézem és részletezem a saját "Glidos.ini"-met...

["Glidos.ini" - Részlet]
"
Selected: Tomb Raider - A TR1 van kiválasztva...

Name: Tomb Raider
Executable: C:\Tomb Raider\Games\Tomb1\Tomb.exe - A TR1 indító file-jának elérési útvonala...
ExeSizes: 873739 - Alapértelmezés: az EXE-file mérete...
CDCheckFile: data\Level10c.phd - Alapértelmezés: a TR1-CD ellenõrzéséhez...
DosGraphics: Yes - Alapértelmezés: a játék DOS-os...
ControlJudderFix: 1 - Alapértelmezés (?): irányítás finomsága, ami lehet 1/2/3, és talán 0 is. Általában nem kell bántani...
Resolution: 2 - Felbontás, menübõl állítható: 1024x768...
FullScreen: Yes - Teljes képernyõ, menübõl állítható...
GammaAdjustment: 1.15 - Gamma-korrekció értéke, menübõl állítható...
ForcedTextureSmoothing: Yes - Textúra-finomítás, menübõl állítható...
DisableLfbReads: Yes - LFB-olvasás tiltása: ha pl. lassan hozza be az Inventory-t, mint nálam a Radeon 9000 Pro-val...
TextureOverride: Yes - Külsõ textúrák alkalmazása, pl. a TRX Projecthez...
Mp3BackgroundSounds: Yes - Az AudioPack használatának engedélyezése...
RedbookEmulation: Yes - A CD-audiók (Ambientek és "cut-scene"-ek) szólni fognak...

Name: Unfinished Business
Executable: C:\Tomb Raider\Games\Tomb1Gold\Tombub.exe - A TR1Gold indító file-jának elérési útvonala...
ExeSizes: 867563, 868075 - Az EXE-file mérete: a netes verziónál be kell írni annak a méretét is, ami nálam már szerepel...
DosGraphics: Yes - Alapértelmezés: a játék DOS-os...
VESASupport: Yes - Ha az FMV-k nem mennek, a VESA-támogatás bekapcsolása. Nekem a játék végi fagyás elkerülése miatt aktív...
ControlJudderFix: 1 - Alapértelmezés (?): irányítás finomsága, ami lehet 1/2/3, és talán 0 is. Általában nem kell bántani...
Resolution: 2 - Felbontás, menübõl állítható: 1024x768...
FullScreen: Yes - Teljes képernyõ, menübõl állítható...
GammaAdjustment: 1.15 - Gamma-korrekció értéke, menübõl állítható...
ForcedTextureSmoothing: Yes - Textúra-finomítás, menübõl állítható...
DisableLfbReads: Yes - LFB-olvasás tiltása: ha pl. lassan hozza be az Inventory-t, mint nálam a Radeon 9000 Pro-val...
RedbookEmulation: Yes - A CD-audiók (Ambientek és "cut-scene"-ek) szólni fognak...
"

Van még egy INI a GliDOS-könyvtárban: az "OpenGLid.ini", amivel az OpenGL beállításainkat tehetjük meg. Aki akarja, kedve szerint kísérletezgethet vele. Én beidézem az enyémet...

["OpenGLid.ini"]
"
Configuration File for OpenGLide

Info:
Priority goes from 0(HIGH) to 5(IDLE)
Texture Memory goes from 2 to 32
Frame Buffer Memory goes from 2 to 16
All other fields are boolean with 1(TRUE) and 0(FALSE)

Version=0.09rc8

[Options]
WrapperPriority=3
CreateWindow=0
InitFullScreen=0
EnableMipMaps=1
IgnorePaletteChange=0
Wrap565to5551=1
EnablePrecisionFix=1
EnableMultiTextureEXT=1
EnablePaletteEXT=1
EnableVertexArrayEXT=0
TextureMemorySize=32
FrameBufferMemorySize=16
"


A forgó GliDOS-logó problémája...

 

A GliDOS egy shareware program, és az Internetrõl letölthetõ verzió csupán egy demónak fogható fel, ugyanis a TR1-ben csak az elsõ két helyszín ("Caves" és "City Of Vilcabamba") játszható a zavaró forgó logó nélkül, ill. a TR1Gold-ban végig ott van. A programot azonban már itthonról is meg lehet vásárolni, az ára 10$, és ha valakit érdekel, akkor a részletekkel kapcsolatban engem kereshet e-mailben. Egy részletes útmutató is hamarosan megjelenik errõl a dologról...


Pár egyéb ismert GliDOS-probléma...

 

Probléma: A monitor képfrissítése a DOS-játék alatt csak 60 Hz lesz...
Megoldás: Ajánlani tudom a PowerStrip nevû programot, amivel minden felbontáshoz lefixálhatunk egy fix és egészséges frissítési értéket. Így pl. nálam 1024x768-ban, 100 Hz-en megy a TR1+Gold, a szemrontó 60 Hz helyett...

Probléma: A karaktereknek, s legfõképp Larának nincs árnyéka...
Megoldás: Töröljük a "Settings.dat"-ot, és indítsuk el újra a játékot. A file újra létrejön, és az árnyék is meg fog jelenni...


DGVoodoo by DéGé

 

A dgVoodoo a GliDOS-hoz hasonlóan egy Glide Wrapper, néhány elõnnyel: a Fejlesztõ (DéGé) magyar, ill. a használata teljesen ingyenes. Egy kicsit talán nehezebb beállítani, mint a GliDOS-t, de nagyszerûen mûködik ez is, és természetesen szintén összehangolható a VDMSounddal. A legfrissebb verziót mindig DéGé Oldaláról tölthetjük le...

A GliDOS-ról és a dgVoodoo-ról további részletes információkat találhatunk a programmal külön foglalkozó Glidos aloldalon és a. TR1 nagyfelbontásban aloldalon is...


TR1 Advanced Installer by Bokkie

 

Bokkie programja a TR1 feltelepítésében segít, kényelmes és felhasználóbarát felülettel és beállítási lehetõségekkel. Aki gondolja, kisérletezgethet vele. Bõvebb információkat ide kattintva találunk róla...

 

Tomb Raider II. + Gold telepítése és beállítása...


Itt csupán a kompatibilitási módokat kell beállítani...

 

1. Telepítsük fel õket (nyugodtan a TR2-õt és a TR2Gold-ot is), ill. a TR2-höz alkalmazhatjuk a hivatalos patchet is (az Oldalról is letölthetõ), ha akarjuk...

 

2. Ezután már csak egy dolgot kell tennünk: állítsuk be az EXE-khez a kompatibilitási módot, Win98-ra (vagy Win95-re is megpróbálhatjuk). A kompatibilitási módot beállíthatjuk az EXE-re vagy akár a Start Menüben található linkekre is (természetesen csak a játék indító linkjére kell): jobb egérgomb, Tulajdonságok, Kompatibilitás...

 

3. Ezután a Setupot indítsuk el, és tegyük meg a beállításokat, és ezzel a TR2+Gold is készen áll! Azonban itt is ügyelnünk kell a meghajtó-betûjel problémájára: tehát a CD-t MINDIG a legalacsonyabb betûjelû CD-olvasóba tegyük be, mind a TR2, mind pedig a TR2Gold esetében!

Tomb Raider III. + Gold telepítése és beállítása...


Alkalmazzuk a nem hivatalos fixeket! A kompatibilitási módon semmit nem kell állítgatni...

 

1. Telepítsük fel a játékokat, de ne indítsuk el õket... A CD-krõl a teljes "Audio"-könyvtárat felmásolhatjuk a játékok könyvtáraiba, így kevesebbet fog majd a CD-hez nyúlni a program, ami gyorsulást is eredményez...

 

2. Alkalmazzuk a megfelelõ patcheket mindkét játékhoz (felülírással)!

 

3. Ügyeljünk arra, hogy a meghajtó, amibe a TR3-at tesszük (a TR3Gold-ra most hirtelen passzolok), NE "D:"-betûjelû legyen! Indítsuk el a Setupot, és tegyük meg a beállításokat, majd ezután a játék is elindul...

Windows Vista és Windows 7 esetében használjuk ezt a patch-et!

Tomb Raider 4 - "The Times Exclusive" telepítése és beállítása...


Itt fõleg a telepítéssel lehetnek gondok, ill. a kompatibilitási mód beállítása ajánlott. Amennyire tudom, ez az egyetlen rész, ahol a lassú betöltés megmarad, még akkor is, ha Win95-öt állítunk be az SP2 társaságában...

 

1. Miután letöltöttük a kb. 34 MB-os telepítõ file-t (az Oldalról is letölthetõ), NE indítsuk el! Ugyanis az valamiért nem szereti az NTFS file-rendszert. A Total Commanderben egy CTRL+PgDown-nal lépjünk bele a tömörített EXE-be, és manuálisan csomagoljuk ki a tartalmát egy FAT-meghajtóra! Én FAT32-re másoltam ki, de gondolom, egy PenDrive (megfelelõ mérettel) vagy egy újraírható CD-lemez is megteszi...

 

2. Indítsuk el a "Setup.exe"-t, és ezzel a telepítést errõl a FAT-meghajtóról! A telepítés így rendben, hibaüzenet nélkül le fog zajlani, és persze itt már NTFS-en lévõ célkönyvtárat is megadhatunk a telepítõnek...

 

3. Biztos ami biztos alapon, de állítsuk be azért a kompatibilitási módot is a játékhoz, mivel ehhez nem készült patch...

 

4. Ezután indítsuk a Setupot és tegyük meg a beállításokat, majd utána a játék is el fog indulni...

 

Tomb Raider IV. telepítése és beállítása...


Ha nem akarunk lassú betöltéseket és egyéb zavarokat, akkor alkalmazzuk a TRO-Online Oldal XP-javítását! Ezzel a betöltés kb. 2 mp, míg a TRC-javítással ez még nem volt megoldott. A javítás természetesen a hivatalos 1.1-es patchre alapul, tehát pl. 15 mentés-slotunk lesz, és persze bizonyos régebbi mentések nem fognak mûködni, ha pl. régebben a nem patchelt verzióval játszottunk. A kompatibilitási módot hagyjuk békén, ha a patchet használjuk...
Ha fent van az SP2, akkor megpróbálhatjuk az XP-patch mellõzését is, de akkor a kompatibilitási módot Win95-re kell beállítanunk! Ez azonban nincs még teljes mértékben tesztelve: ha valaki végigviszi így a teljes játékot, és sehol sem találkozik technikai jellegû problémával, akkor biztosan mûködik. Ezt a trükköt eredetileg Lacek osztotta meg velünk. Elõnye, hogy ha mûködik, akkor ha régebben a nem patchelt verzióval játszottunk, akkor ezt a dolgot továbbra is fenntarthatjuk...

 

1. Tehát elõször is, telepítsük fel a TR4-et!

 

2. Alkalmazzuk a patchet (felülírással), VAGY pedig állítsuk be a kompatibilitási módot, ha: ha nem akarunk patchelni és ha fent van az SP2!

 

3. Indítsuk el a játék Setupját és tegyük meg a beállításainkat, majd ezután a játék is el fog indulni...

Ha mégse menne jól, akkor:

Windows XP patch, ha lassú a töltés.

Windows Vista és Windows 7 patch.

Tomb Raider V. telepítése és beállítása...


A dolgok menete egészen hasonló a TR4-éhez. De itt elõfordulhat még két probléma. Az egyik, hogy játékból való kilépés után a monitor képfrissítése 60 Hz-re vált vissza. A másik pedig az, hogy a betöltõképernyõk és a "Special Features" képernyõi hiányozhatnak, vagy pedig hibásan jelenhetnek meg. Ezekrõl a végén írok...

 

1. Telepítsük fel a játékot!

 

2. Alkalmazzuk a patchet! (betöltési idõ kb. 5-6 mp), VAGY pedig állítsuk be a kompatibilitást, ha: ha nem akarjuk a patchet használni és ha telepítve van az SP2!

 

3. Indítsuk el a játék Setupját és tegyük meg a beállításainkat, majd ezután a játék is el fog indulni...

Windows Vista és Windows 7 patch.


A betöltõképernyõk és a "Special Features" képeinek hibái...

Odakint a TRC-n páran azt hitték, hogy ezt a jelenséget sérült mentések okozzák, de valójában maguknak a mentéseknek a képek megjelenítéséhez annyi köze van, mint az ausztrál bennszülöttnek a mobiltelefonhoz (hmm, nem tudom, hogy ez a hasonlat meddig lesz még érvényes )... Ez valamiféle kompatibilitási és/vagy megjelenítési probléma. Nálam azzal sikerült csak orvosolni, hogy 16 bites színmélységgel indítottam el a játékot - ez teljesen megoldotta a problémát. Azonban volt, akinél 32 biten is jók voltak a képek...


A kilépés utáni 60 Hz problémája...

Ez a hiba ismert, ám nem javított, és valószínûleg nem is fogják már javítani. Így tehát nekünk kell valamit tennünk ellene, úgymond manuálisan. Ezt megtehetjük pl. egy külsõ program használatával: én megint csak egyértelmûen a PowerStrip-et tudom ajánlani. Ezzel a programmal könnyedén finomhangolhatjuk a képfrissítési frekvenviákat, és lefixálhatjuk azokat bármelyik felbontáshoz. A program ezután MINDIG tartani fogja az adott képfrissítést: tehát pl. nálam 100.081 Hz van beállítva az 1024x768-as felbontáshoz, és amíg a PowerStrip "bent csücsül a memóriában", addig ez így is marad (DOS-ban is, Windowsban is, és bármelyik játékban), még akkor is, ha én a Windowsban megpróbálom ezt manuálisan átállítani. Így tehát a TR5-bõl való kilépés után is marad ez a képfrissítési érték...

 

Tomb Raider 5 Level Editor telepítése és beállítása...


Nos, ide nem írok semmit, mert OBig TRLE-Oldalán minden de minden részletet megtalálhatunk ezzel a témával kapcsolatban!

Tomb Raider VI. telepítése és beállítása...


A játékot kifejezetten a Windows XP-hez ajánlom, már csak azért is, mert tudtommal a legújabb videokártya-meghajtókat már nem adják ki pl. Win98-ra. Így ha valaki vesz egy "top-kártyát", akkor már az XP-vel is számolnia kell... Itt nincs semmi különös: fel kell tenni a játékot és a patcheket, ill. esetleg egy-két beállítás-korrekcióra is szükség lehet a rendszeren...

 

1. Telepítsük fel a játékot! Szintén telepítsük az EAX Unified-ot is a 2. CD-rõl, amennyiben a hangkártyánk támogatja az EAX-ot!

 

2. Tegyük fel a V42-es és a V49-es patcheket (igen, egymás után)! Feltehetjük a V52-est is, de annak a mentései már nem kompatibilisek a régiekkel, ill. a régiek sem lesznek már kompatibilisek ezzel az új verzióval. Természetesen most a "többségrõl" beszélek, tehát pl. számos V49-es állást még be lehet tölteni a V52-essel is...

 

3. Indítsuk el a játékot, majd a menübõl válasszuk ki a Settingset, és tegyük meg a beállításainkat. Elég sok dolgot be lehet állítgatni, tehát óvatosan kísérletezgessünk. Ha a videokártyánk bírja, húzzuk fel nyugodtan a dolgokat a maximumra, és persze a hangkártyánktól függõen az EAX-beállításokat is nyugodtan engedélyezhetjük. A beállítások megtétele után a játékot is elindíthatjuk, most már ténylegesen...


Pár tipikus probléma és ismert dolog...

 

Probléma: Lara és a szereplõk felgyorsítva és pár oktávval magasabb hangon beszélnek!
Megoldás: Alaplapi hangkártya van a gépben, és le kell tiltani annak hardware-es gyorsítását. Ehhez tegyük a következõket: Start menü; Futtatás; írjuk be, hogy "dxdiag"; válasszuk a Hang/Sound-fület; húzzuk le a gyorsítást... Azonban ne feledkezzünk meg róla, hogy más játékok meg esetleg igényelhetik a gyorsítást, és azt lehet, hogy késõbb vissza kell állítanunk...

Probléma: A Creative SB Live! és Audigy1 hangkártyáknál esetleg tapasztalhatjuk, hogy a hang "recseg-ropog", a különbözõ környezetek határainál, vagy pedig érezhetõen beszaggat a játék ezeken a helyeken. Itt az EAX-támogatással, ill. a driverrel van valami gond...
Megoldás: Szerezzük be a legfrissebb drivert, majd a Settingsben is frissítsük a hangcsatornák számát, ha lehetséges...

Egy ismert módosítás a V49-es javításban: a párbeszédeknél már a CTRL-lal tudunk választani!

S végül, "ismétlés a tudás anyja": az END gombra célváltás történik, ha egy fegyver elõl van és több ellenfél vesz körbe bennünket! Ez fontos a Kurtis vs. Boaz küzdelem miatt is: Boaz hátsó csápjainak kilövéséhez az END-del célt kell váltanunk Kurtisszel...


TRAOD Startup Configuration Utility by Bokkie

 

Bokkie programjával könnyedén testreszabhatjuk a TRAOD indítását, külön megnézhetjük az FMV-ket és "cut-sceneket", demókat vehetünk fel és nézhetünk vissza, teljesítményt mérhetünk, bekapcsolhatjuk a Debug-opciókat és a csalásokat, és még számos érdekes dolgot mûvelhetünk vele. Ráadásul a programhoz magyarítás is jár. Kicsit részleteiben az Oldalon ide kattintva olvashatunk róla, ill. onnan eljuthatunk a legfrissebb verzió letöltési linkjéhez is. Még egy újdonság: a legújabb verzió már önmagát is képes frissíteni...

Egyéb általános tudnivalók...


Képlopás...

Egyértelmûen NEM ajánlom a játékok beépített screenshot-funkcióit. Kényelmes és biztos képlopkodáshoz használjuk inkább pl. a FRAPS-et, vagy egyéb külsõ képlopó programokat!


Virtuális meghajtók használata...

A Daemon Tools nevû programot bizonyára Mindenki ismeri már. Ez a program egy virtuális CD/DVD-olvasót hoz létre a Windows-ban, amivel aztán CD-image file-okat lehet kezelni. Egy CD-rõl készíthetünk image-állományt pl. a Nero CD-író programmal, a WinISO-val, vagy az IsoBusterrel is, vagy esetleg a CloneCD-vel és bármelyik CD-író programmal - szóval kinek amelyik tetszik... A merevlemezen lévõ CD-állományt aztán a virtuális meghajtónkba "bemountolhatjuk", ami sokkal kényelmesebb, mint kézzel cserélgetni a CD-ket a rendes olvasónkban, ráadásul gyorsabb is, és a hardware-t is kíméli..plusz a skótoknak mondom, hogy így még valamivel biztos kevesebbet is fogyaszt, fõleg ha éjjel-nappal megy a játék... Nálam pl. az összes TR fent van image-ben, így ha játszani akarok valamelyik résszel, akkor csak annak az image-ét kell "bemountolnom" a virtuális meghajtóba, és már mehet is a játék... Nagyon kényelmes dolog, Mindenkinek ajánlom!

Zárásként...


A szöveg idõvel folyamatosan bõvülni fog. Ha észrevételed, plusz ötleted, javaslatod van, nyugodtan írj nekünk!

 

Útmutató és FAQ: SYS

Kiegészítés:


Az "Old Gen", XP alatt...


Nos, gondoltam, leírom én is a tapasztalataimat ezügyben. Így, akik eddig tartottak az XP-tõl, talán felbátorodnak, illetõleg, akik már eddig is bátran kezdtek volna bele, ezek után el fognak bizonytalanodni...

Talán két hete váltottam, de a napokban tettem csak vissza a TR-eket. Mindegyik mûködik, ahol probléma van, jelezni fogom...


Általánosságban:

Mindenképpen tegyük fel a Service Pack 1-et, ha még nem vettük volna igénybe ezt a javítást...

Meghajtóprogramokkal kapcsolatban, most csak az nVidia-kártyákra tudok viszonylag "biztosat" mondani: én a 29.42-es XP-s drivert használom, amivel az összes TR gond nélkül mûködik... Ha már valamelyik 40-est tesszük fel, akkor viszont búcsút mondhatunk a TR1+Gold-nak, ezt vegyük figyelembe...

A játékokat úgy teszteltem, hogy betöltöttem a régebbi, legutolsó mentéseimet, és megnéztem velük a játék végét...


TR1+Gold:

Érdemes tudni, hogy alaphelyzetben a játék audió-anyaga - ambient-ek és fõcímzene - nem szólna már XP alatt, de a GliDOS visszahozza ezeket, így mégis hallhatjuk õket játék közben...

A TR1-nél...mivel gondolom, ezt tesszük fel elsõként... Mindenekelõtt telepítsük fel a VDMSound-ot - jelenleg 2.0.4 - és a GliDOS-t - jelenleg 1.19.1 - is... Ezután, a játék installálásakor fontos, hogy elébb nyissunk egy MS-DOS ablakot, majd azt tegyük ALT+ENTER-rel teljes képernyõsre. Elõször is, aktiváljuk a VDMSound-ot, a "dosdrv" beírásával, majd ezután manuálisan indítsuk el az "install"-t a CD gyökerébõl. A hangkártya-beállításoknál manuálisan adjuk meg a megfelelõ értékeket - SB (sima SB!), 220, 1, 7 -, majd a "Test"-re nyomva, már hallhatjuk is Lara hangját! Miután a telepítéssel végeztünk, már bezárhatjuk az MS-DOS ablakot...

Kipróbálhatjuk a TR1-et sima DOS-módban is, ezzel a teljes képernyõs módszerrel, és a "dosdrv" rendszeres használatával, ám a program gyakran lefagy, így nem is nagyon érdemes kísérletezgetni. Az TRC-nek köszönhetõ XP-patch-et végül is, én nem próbáltam ki, mivel úgyis a GliDOS-ra gondoltam végsõ megoldásként...

Szóval, ezután vegyük használatba a GliDOS-t, a megfelelõ patch-el. A GliDOS a VDMSound-ot is indítani fogja, ám a VDMSound tipp-ablakát tiltsuk le, mert különben be fog zavarni! Ha mindent jól beállítottunk, akkor elméletileg már mûködnie kéne...

Ámde... Elõfordulhat, hogy az FMV-ket hibásan játsza be, csak kriksz-krakszok jelennek meg a videók helyett. Ekkor a "Glidos.ini" file-ban, a VESASupport-ot tiltsuk le: töröljük ki a sort, vagy állítsuk át "No"-ra. Ezután ez a dolog helyre fog jönni...

A játékban NE engedélyezzük a MipMapping-et, egyrészt, mert a GliDOS-szal nincs hatása, másrészt pedig, mert a játék vészesen le fog lassulni! Ezt a hibát egyébként mostanában már kijavította Paul, de még nem adott ki olyan verziót, amelyikben valóban nem okoz problémát...

Ha Larának nincs árnyéka a játék közben - mint az velem is megtörtént -, akkor töröljük le a "Settings.dat" file-t, a program úgyis újra létrehozza. Ez megoldja ezt a problémát. Ezután persze a gyûrûs menüben újra kell konfigurálni a hangot, ha azt korábban állítottuk...

A TR1Gold-nál ugyanígy kell eljárni, ám nekem a program lefagy a legvégén, ahol a credits-képeket kéne mutogatnia. Paul erre egyelõre nem adott választ, de reméljük, utána fog nézni, és a késõbbi verziókban ez is jó lesz már. Amúgy meg teljesen mindegy, abból a szempontból, hogy a program kissé bugos itt: ugyanis csak fekete képernyõket mutogat, GliDOS ide vagy oda...

Lehetõség van a TR1Gold netes verziójának a TR1 CD-jével való futtatására is, az ambient sound-ok miatt. Ekkor a "Glidos.ini"-ben a CDCheckFile sort ki kell törölni, hogy a program elfogadja a TR1 CD-t az UB számára...


TR2+Gold:

Ezekkel a részekkel nincs semmi probléma, de a kompatibilitási módot mindkét esetben állítsuk át Win98/NT-re, hogy megelõzzük az esetleges összeomlásokat...


TR3+Gold:

Telepítsük fel õket, ahogyan szokás, majd vegyük igénybe a TRC-patch-eket, és már csak ezekkel futtassuk õket! A TR3-ra vonatkozóan fontos tudni, hogy a patch a UK-verzióhoz készült, és az 1.1-es verzió alapján. A TR3Gold-nál ez a dolog mellékes: nekem a US-verzió van fent, és tökéletesen mûködik a patch segítségével...

Problémák: elõfordulhat, hogy a játékok átugornak bizonyos, vagy akár az összes FMV-t is. Igazából erre megint csak nem tudok semmi megoldást: néha egy driver-csere is segít, ám általában az is csak idõlegesen (egy indításig jó lesz). Egyébként ez a hiba már Win98 alatt is megvolt...

Megjegyzés: mindkét esetben, a CD-rõl felmásolhatjuk a teljes "audio"-könyvtárat a HDD-re, a játék könyvtárába, mert így a játék nem a CD-t fogja folyamatosan pörgetni, hanem az ambient-eket és egyéb zenéket a HDD-rõl fogja bejátszani. Ez a mód gyorsabb és energiatakarékosabb is, de ekkor mindenképpen szükségünk lesz kb. 270 MB üres helyre a merevlemezen...


TR4Times:

A program nekem nem volt hajlandó NTFS-filerendszerrõl feltelepülni, így a csomagolt .EXE állományt elõbb manuálisan kitömörítettem egy FAT32-es területre - szerencsére a másik HDD-m ilyen (persze szándékosan) -, majd innen indítottam a telepítõt. Ezután már nem volt gond. Azért a kompatibilitási módot itt is érdemes beállítani Win98/NT-re...

Problémák: a betöltési idõ egy örökkévalóságnak hat - a csík sokáig áll egy helyben -, és sajnos ez ellen én nem találtam semmi megoldást...


TR4:

A TR4-hez megint a TRC-patchre lesz szükség: miután feltelepítettük, vegyük igénybe a patch-et! A patch amúgy az 1.1-es verzió átirata, tehát többek között 15 save-slotot tartalmaz, és az eredeti verzió mentéseivel nem kompatibilis...

Problémák: megint csak a lassú betöltési idõ... Egyébként nekem semmi gondom nem volt az FMV-kkel, és utánuk a játékkal sem, pedig 800x600-ban - tehát nem 640x480-ban, amin az FMV-k is mennek - futtattam a játékot...


TR5:

Szintén patch szükséges, amit megint csak a TRC-Oldalnak köszönhetünk...

Problémák: a lassú betöltési idõ mellett itt még bejön az is, hogy kilépés után a monitor visszaáll 60Hz-es képfrissítésre, habár maga a játék még a megfelelõ - beállított - képfrissítéssel üzemel. Így a képfrissítést utána nekünk kell manuálisan visszaállítanunk a szokásos értékre...


TRLE:

Mindenféle probléma nélkül "felmegy" a gépre, és én még a kompatibilitáson sem állítottam semmit (persze attól még lehet, hogy nem ártana)...A gyorsabb betöltõdés segítésére: XP-Patch

GameBoy-szekció:

Abszolút semmi gond: a VisualBoyAdvance - jelenleg 1.3.1 - mûködik XP alatt is, és innentõl már no problem. Mindhárom rész mûködik...

Sys

Twitter response: "Could not authenticate you."